2020. január 30., csütörtök

Ad Astra - Út a csillagokba - Ad Astra


Az Érkezés, az Első ember, illetve az Interstellar után ismét egy drámai hangvételű, filózós-merengős sci-fi, amelyben a bánatos képű Brad Pitt veszi nyakába a világűrt, hogy megtalálja űr-hajótöröttként sínylődő édesapját.


Az Ad Astra elképesztő látvánnyal operál, bár ez a 21. században már nem számít akkora trüvájnak, mégis fontos kiemelni a film kapcsán, hisz a rendező James Gray koncepciója az volt, hogy a lehető legkevesebb CGI-t használva prezentálja az űrbéli jeleneteket.
Brad Pitt szenzációs, de az ő lehengerlő one man show-ja is kevés, hogy feledtetni tudja az Ad Astra hibáit.


James Gray érezhetően valami kirobbanó, grandiózus, katartikus dologban gondolkodott. A 2001: Űrodüsszeia kozmikussága lebeghetett mintaként a szeme előtt. Csak hogy az Ad Astra nem tud olyan egyetemes gondolatokat megfogalmazni, mint Kubrick örökbecsű sci-fi fenoménja.
Az atmoszféra működik, vonzó a bolygók közti ugra-bugra is. A hangvétel ellenben túl modoros, és nem utolsó sorban roppant mód szájbarágós. Véleményünk szerint elhibázott dolog Pitt konstans narrációja is, ami rendre kizökkenti a nézőt a történetből.


Érdekes viszont, hogy a film egy olyan nem túl távoli jövőt vizionál, amelyben kereskedelmi járatok ingáznak utasszállító repülőgépekként a bolygók között, s a Hold termináljára érve egy pláza-szerű létesítmény fogadja az utazót. Subway-el, multicégek logóival, mintha csak a WestEnd-ben grasszálna a földlakó.  
Az ötletes látványelemekkel, s a részlet gazdag kontextus ábrázolással ellentétben azonban Gray mondandója/mondanivalója már kevésbé izgalmas. Az Ad Astra-nak ugyanis közhelypufogtatásnál többre nem igen futja.


Ráadásul a finálé, illetve a történet konzekvenciája olyannyira banális, hogy minden addigi esemény, Pitt és az édesapját megformáló Tommy Lee Jones kálváriája is teljességgel értelmét veszti.
Mert úgy nagyjából két óra elteltével fény derül a turpisságra: a misztikus köd csupán egy Coelho-szerű/szintű megmondást takart. Ez pedig édes kevés az üdvösséghez.
Így összességében Gray mozija csalódást keltő, s a „sok hűhó semmiért” érzetét kelti a nézőben.  

60%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése