2018. december 12., szerda

Éles tárgyak - Sharp Objects (Season 1)


Ha Jean-Marc Vallée Gillian Flynn-t adaptál, s nem mellesleg az írónő első, gyomorba vágó regényét, a Sharp Objectset pécézte ki magának, nos, az több mint figyelemre méltó!
Pláne, hogy Vallée tavaly nagyot robbantott mini-sorozat fronton a Hatalmas kis hazugságokkal!


Sokáig úgy állt a helyzet, főként a Holtodiglan sikerét követően, hogy az Éles tárgyakból is egész estés mozifilm készül.
A 2015-ös, Charlize Theron nevével fémjelzett Dark Places-adaptáció  (szintén Flynn-regény, az írónő időrendben második regénye, melyet még a Holtodiglan előtt vetett papírra) szerényebb sikere azonban elgondolkoztatta a filmeseket, s elodázták az Éles tárgyak-projektet. Ekkoriban merült fel először, hogy talán mégsem klasszikus értelemben vett játékfilmet forgatnak majd a történetből…


...amelynek kifejezetten jót tett, hogy végül egy 8 részes mini sorozat (45-50 perces epizódokkal) képében manifesztálódott. Van időnk felvenni a fonalat, van időnk belehelyezkedni a cselekménybe és a hangulatba, s a színészeknek is nagyobb teret biztosít a hosszabb játékidő.


A St. Louis-i újságírónő, Camille – szerkesztője nyomására – visszatér szülővárosába, az icipicit Twin Peaks-re hajazó Wind Gap-be, hogy felgöngyölítse a nemrégiben eltűnt és meggyilkolt két tinédzserlány ügyét.
A nyomozás számos nem várt eseményt, fordulatot tartogat, azonban hamar rá kell jönnünk, hogy Camille számára a Wind Gap-i kiruccanás sokkal inkább jelenti a titokzatos, fájdalmas múlttal való szembenézést, mint a sorozatgyilkos utáni hajszát és újságírói munkát.


Az Éles tárgyak kiváló krimi. Nem olyan szuggesztív és éteri, mint a True Detective első évada, de helyenként, egy-egy pillanatában simán megközelíti annak nívóját. Jean-Marc Vallée fojtogató atmoszférája szinte észrevétlenül kúszik a bőrünk alá!
Amy Adams zseniális! Tökéletes! Ilyenkor szokás azt mondani, hogy „a művész élete alakítását nyújtja”, és hát az igazság az, hogy a sokat emlegetett frázis ez esetben teljes mértékben meg is állja a helyét! A Golden Globe nomináció abszolút jogos, s a díj sem lenne meglepő!


Az Éles tárgyak zsenialitása főként abban rejlik, ahogy Vallée összefűzi a családi drámát a krimivel. A direktor flashback-töredékekkel "sorozza" a nézőt. Sokszor egészen váratlan pillanatokban kerülnek elő a múltbéli képek, emlékfoszlányok. Amelyek igen fontos jelentőséggel bírnak a történet egészére vonatkozóan. Nem árt, ha folyamatosan résen vagyunk!


Vallée olyan kontextusba röpít, amelynek teljesen sajátos működési mechanizmusa, dinamikája van. Egyszerre valóságos, és meseszerű.
Adora „házikója” makett-szerű - nem véletlen kerül ekként (is) fókuszba a rideg, makulátlan építmény, mint a kísérteties gyermekkor szimbóluma -, a már-már gótikus hangulati és vizuális elemek egy másik dimenzióba helyezik a cselekményt, miközben – színházi zsargonnal élve - a bonyodalom nagyon is valóságos és kézzel fogható!


A hetedik epizódban már megkapjuk a hőn áhított megfejtést, de a sztori a nyolcadik rész végére is tartogat meglepetéseket. A megoldás ugyanis közel sem olyan egyszerű, mint azt gondolnánk, így érdemes a zárójelenet után figyelemmel kísérni a stáblistát is. Oda lett ugyanis – egészen formabontó módon – elrejtve az egzakt magyarázat! 


Az év legemlékezetesebb mini szériája a 3 Golden Globe-ra jelölt Éles tárgyak!
Amy Adams, Patricia Clarkson!
És ne feledkezzünk meg Eliza Scanlen-ről, az Amma-t zseniálisan életre keltő fiatal színművésznőről sem!
Ez a feledhetetlen 8 X 50 perc bizony hosszú ideig kísérteni fog!!!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése