2016. március 28., hétfő

A dán lány - The danish girl


Simán lehet vádolni azzal Tom Hooper-t, A király beszéde Oscar-díjas rendezőjét, hogy célzottan az Amerikai Filmakadémia kegyeire hajtott ismét.
A dán lány nem mentes a túlkapásoktól, de ettől még fontos mozi, s nem csak a bátor témaválasztás miatt! 


Eddie Redmayne-nek bizony ezért az alakításért kellett volna megkapnia az Oscart - transzneműként ugyanis sokkal meggyőzőbb, mint a motoros neuronbetegséggel küzdő Stephen Hawking szerepében.
A színészi játékra nem lehet panasz, mert hogy a csodás Alicia Vikander Oscar-díja is abszolút megérdemelt! Tulajdonképpen a két főszereplő közti zseniálisan működő interakció viszi el a hátán az egész filmet. 


A dán lány roppantul érzékeny alkotás, olykor túl is csordul – meghatódik önmagától -, mégis precízen koncentrál a főkarakterek személyes drámájára, s így képes a nézőt tényleges empátiára bírni.
Hooper profin lavírozik a ’klasszikus dramaturgia’ keretei között!
A film tetőpontja mindenképp az a szakasz, amikor Einar Wagener „átalakul”, amikor elkezdi megkérdőjelezni saját identitását, az operáció mellett dönt, s „megszületik” Lili Elbe. Innentől kezdve a direktor már nem tud túl sokat hozzátenni művéhez, kicsit „túl is tolja” a sztorit, de még épp időben gördíti le a függönyt. 


Sajnálatunkra Hooper csak felszínesen érinti a másság problematikáját s a velejáró „köcöllékeket”: a kirekesztést, az intoleranciát s a különféle társadalmi reakciókat; a rendező fals képet fest: mintha az 1920-as évek Koppenhágájában csupa toleráns, elfogadó és felvilágosult ember élt volna – leszámítva a két suttyót, akik a parkban jól helyben hagyják szegény Einart...
A zseniális, szemet gyönyörködtető operatőri munka, a szinte már-már tökéletes színészi munka azonban kárpótol A dán lány esetleges hibáiért.


Minőségi dráma, magával ragadó cselekményszövés.
Nem annyira „mély”, mint vártuk, de minden kétséget kizáróan megérdemli a figyelmet!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése