2017. november 27., hétfő

Testről és Lélekről


…nagyjából az első fél óráig tartottam tőle, hogy a Testről és lélekről végig túl artisztikus marad, de aztán helyre állt a rend.
Nem könnyű néznivaló a film, nem is igen hiszem, hogy a kedvenceim közé sorolom majd, ugyanakkor bizton állíthatom: megéri a ráfordított időt-energiát.


Nehéz belehelyezkedni Enyedi különös, csendes, nyugodt, mégis feszültséggel teli, hektikus világába. Kényelmetlen mozi ez! No nem feltétlen azért, mert olyan dolgokkal szembesít, amelyekről még nem hallottunk, vagy amelyek a komfort zónánkon durván kívül esnek. Nem! Inkább azért, mert hosszasan időz, zavarba ejtően elméláz ezeken a kényelmetlenségeken - ezeken az intim, furcsa pillanatokon.


A film sterilitása és szenvtelensége vélhetően nem mindenkinek fog bejönni. Én magam is több emóciót, kifejezőbb gesztusokat vártam volna. Főként Morcsányi Géza karakterével volt nehéz megbarátkoznom. Géza kétségkívül szuggesztív, figyelemreméltó figura, de mivel amatőr – színészként -, az amatőrizmusa helyenként igen-igen zavaró. Főként a film első harmadában érezni a csetlést-botlást: mintha Morcsányi olvasná a szöveget. A profi színészekkel való közös jeleneteiben túl nagy a kontraszt.


Nyilván mindez a szerzői/alkotói koncepció része, számomra azonban emiatt (is) volt kissé nehezen befogadható és megközelíthető a film.  
Borbély Alexandra viszont ott van ellenpólusként. Az ő alakítása valóban lehengerlő! Miként az is szenzációs, ahogy Enyedi Ildikó kibontja a történetet.


Két sérült ember áll a sztori középpontjában. Az egyik testileg, a másik lelkileg „fogyatékos”. Az egyik keze béna, a másik enyhe (?) autisztikus vonásokat mutat. A minden bizonnyal Aspergeres minőségellenőr lány, és a magának való gazdasági vezető szerelmi története mindvégig fenn tartja a figyelmet. Lehetne ez egy hétköznapi, elcsépelt, a fogyatékosságok okán giccses sztori is, Enyedi azonban egy különleges történetszállal fűszerezi a cselekményt.
A poént nem lőném le, de miután fény derül a két főszereplő között zajló nem mindennapi eseményekre – a „meta-vonzalomra” – egészen új megvilágításba kerülnek az addig látottak. Majd ahogy Enyedi adagolja a fontosabbnál fontosabb, lényegesebbnél lényegesebb információkat, egyre izgalmasabbá válik a történet.


El lehetett volna ezt keményen művészieskedni. Hál’ Istennek nem ez történt. Találni azért modoros metaforákat és öncélú „villanásokat”, a Testről és lélekről letisztultsága, hangulata és fogalmazásmódja azonban rendkívül magával ragadó!
A mellékszálak skicc-szerűsége picit zavaró, noha az egyik közülük, a pszichológusnő, Tenki Réka emlékezetes antréja pont a történet legmeghatározóbb mellékzöngéjévé, szegmensévé avanzsál. Mácsai Pál és Nagy Ervin relevanciája viszont már erősen megkérdőjelezhető…


A Testről és lélekről kemény film. A képkockákból áradó - már említett - közöny és szenvtelenség, valamint a borús, búskomor hangulat megterheli az ember lelkét – még akkor is, ha Enyedi időnként jóleső humorral oldja az apátiát.
…viszont ami nagyon fontos - talán a legfontosabb: Enyedi Ildikó tud újat mondani a témában, meg tudja mutatni a szerelmet egy olyan perspektívából, amelyhez eddig még nem volt szerencsénk!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése