2017. november 30., csütörtök

Okja


Már az önmagában óriási bravúr, hogy Joon-ho Bong (Snowpiercer) filmje úgy tud iszonyúan cuki és szerethető „állatos”, „házikedvences” mozi lenni, hogy még szól is valamiről és egy másodpercig sem ragadtatja magát csöpögős, szentimentális pillanatokra; egy cseppet sem gejl vagy cukormázas. 


Mert az Okja csordultig van társadalomkritikával és kőkemény – okos, intelligens – szókimondással. Már ami a facebook, twitter, instagram és egyéb hasonló online platformok uralta világunkat illeti.
Minden kiárusítható ugye, „csak a visításukat nem lehet eladni” – mondja a Mirando Corporation vércséje a film génmanipulációval tenyésztett szuper malacaira. És tényleg! A fogyasztók torkán bármit le lehet nyomni, ha azt a felhasználói elvárásokhoz igazítva szépen becsomagolják, s kellően „gyönyörűséges”, csillivilli marketing kampány övezi, illetve előzi meg. 


A dél-koreai Joon-ho Bong ismét abba a különös, szürreális, kicsit Wes Anderson-os, kicsit Tim Burton-ös, mégis nagyon "Joon-ho Bongos" világba röpít, ami már korai munkáira is jellemző volt.
És miközben teljesen flottul működik a film szórakoztató alkotásként, nem felejt el üzenetet sem közvetíteni. Bong a szatíra, a karikatúra irányából közelít, de nagyon ügyesen épít be egyéb zsánerelemeket is a történet szövetébe. A „családifilm” az alap, majd a játékidő felétől már horrorisztikus összetevők, és sci-fi/fantasy komponensek is felütik a fejüket. Egyfajta kényelmetlen utópisztikus víziót tár elénk a rendező, mely rémisztően és aggasztó módon Orwell-i: hideg, rideg, személytelen, inhumánus.


Két világ ütközik: a dél-koreai kislány mindentől távol eső, szabad, modern 21. századi kütyüktől és köcöllékektől mentes tiszta, pórias, őszinte világa, és a kegyetlen, kíméletlen kapitalista nyugati kultúra, a maga behízelgő modorával, alakoskodásával és pénzközpontúságával. A direktor jól érzékelteti a különbségeket – egyértelműen teszi le a voksát az előbbi mellett - , miközben azért rámutat mindkét pólus hiányosságaira is.


Picit mindenki „beteg” Joon-ho Bong közegében: még az állatvédők és a jó ügyért harcolók is. Nem beszélve a sötét oldalról. Tilda Swinton remek, s noha Jake Gyllenhaal érzésünk szerint most kicsit túltolta, azért ő is kisujjból kirázza a frusztrált, idegbeteg, pojáca, ripacs médiasztárt.


Az emocionális töltet pedig mindent visz! Ez utóbbi az Okja nagy erőssége! Hogy képes hatni, méghozzá hatásvadász elemek nélkül!  


A 2017-es Cannes-i Filmfesztiválon vihart kavart dél-koreai – amerikai koprodukcióban készült film (Netflix kontra hagyományos filmforgalmazás, celluloidra forgatott mozi versus digitális kép) a 2017-es év egyik legokosabb, és egyben legegyedibb szórakoztató mozija! Bong ügyesen mixeli össze a stílusokat, intelligensen tájékoztat minket, és egy sokat tapasztalt aggastyán bölcsességével beszél a világ visszásságairól. S közben nem szájbarágós, és nem didaktikus!
Bravó!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése