2017. október 20., péntek

Gyilkos nyomon - Wind River


Mestermunka a javából! A Sicario és a Hell or high water forgatókönyvírója, Taylor Sheridan második rendezésébe belepumpálta minden eddigi tapasztalatát és tudását.
Az eredmény pedig talán még mívesebb, még személyesebb, mint a művész „csak íróként” jegyzett korábbi munkái.  


A director-writer elképesztő eleganciával és érzékkel vegyíti a stílusokat. És noha komótosan bontja ki a történetét – amely ha objektíve vizsgáljuk, igazán nem is olyan rendhagyó -, képtelenek vagyunk levenni a szemünket a vászonról! Tök egyenes, tök „hétköznapi” a sztori (hétköznapi bűnügy, hétköznapi tragédia), mégis baromira komplex az élmény.


Könnyfakasztó dráma, feszült, szikár thriller, jéghideg, morcos-morózus western, kíméletlen krimi.
Sheridan azonban nem csak egy „jóleső” műfajkoktéllal ajándékoz meg minket: külön világot, valódi atmoszférát teremt!
(Szűkös mikrovilág a Wind River Indián Rezervátum, s vele a kietlen hegyvidék, a behavazott Wyoming.)


Egy helybéli indiánlány megfagyott, összevert, megerőszakolt holttestére bukkan portyája során Cory Lambert, a magányos vadász. Az FBI Jane Banner ügynököt vezényli ki a helyszínre. A Vegas-ból importált fiatal nyomozónő gyorsan felveszi a fonalat, s hamar nyilvánvalóvá válik a számára, hogy egyedül Lambertben bízhat: nekik kettejüknek kell felgöngyölíteni az esetet. Lambertnek ráadásul személyes érintettsége is van az ügyben. 


Taylor Sheridan iszonyúan erős a karakterábrázolásban, ezúttal is nagyszerűen építgeti figurái jellemét.  Elizabeth Olsen remek, de a show-t ellopja előle Jeremy Renner, akire szinte ráöntötték ezt a szerepet. Szuggesztív, erőteljes, minden egyes megmozdulása, gesztusa, jelenete élmény számba megy.
A direktor nem csak Cory Lambert számára, számunkra is személyes üggyé teszi a Natalie meggyilkolásával kapcsolatos történéseket. Épp ezért, az a hosszú, gyötrelmes, lélekbevájó jelenet, amikor fény derül, hogy mi is történt valójában, tényleg a szívünkig hatol. Ez az a fájdalom, amiről Renner karaktere egy korábbi megindító szcénában monologizál... 


És amikor Cory azt az adekvát választ adja a film végén a „törzsfőnök” adekvát kérdésére, hogy „nyüszítve”, akkor ott már valóban nincs mit tovább magyarázni. Ez a jó értelembe vett egyszerűség, és naturalista szemlélet az egyik nagy erőssége Sheridan filmjének. No és persze a történetmesélés mikéntje, a ránk telepedő, finoman nyomasztó atmoszféra, a tűpontos színészi alakítások, és… és még sorolhatnánk!
Katartikus bűnfilm! Izgalmas, szikár, pazar modern próza.

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése