2018. november 30., péntek

Den 12. mann - The 12th Man


Az 1943-as Martin Red Hadművelet a II. Világháború mindmáig legtöbbet emlegetett akciója a Skandináv – félszigeten - legfőképp Norvégiában.
A Brit Hadsereg 12 norvég ellenállót küld az anyaországba, hogy náci katonai reptereket szabotáljanak – értsd jól: a rájuk bízott robbanótöltetek hathatós segedelmével minden lehetséges náci objektumot a földdel tegyenek egyenlővé.


Az SS-nek viszont a hátán is szeme van – vagyis mindenütt vannak, voltak besúgói – így a britek 12 fős, speciálisan kiképzett katonákból álló brigádja hamar lelepleződik.
Jan Baalsrudnak, a 12. embernek azonban csodával határos módon mégis sikerül meglógnia a nácik elől. És kezdetét veszi a hóban, fagyban zajló, fjordokon, hegyvonulatokon átívelő hajsza, macska-egér játék.
A később aztán – 1947-ben – háborús bűntettei miatt kivégzett Kurt Stage sturmbannführer – vezérőrnagy – ugyanis mindenre kiterjedő hajtóvadászatot indít a szabotőr után.


Már a film elején egyértelműsíti a narráció: olyan események, olyan jelenetsorok következnek majd, amelyek olykor szembe mennek a realitással. Ellenben: minden egyes történés igaz!


 A norvég nemzeti hős, Jan Baalsrud kálváriája egészen elképesztő történet. Embert próbáló menet, még a néző számára is. Ehhez képest DiCaprio hegyi-melója kismiska, még a medvetámadás, meg az összes többi döbbenetes esemény dacára is.
Baalsrud állítólag rendkívül szerény ember volt, s egészen 1988-as haláláig hangoztatta, hogy a 3 hónapon át tartó menetelés a hegyekben, s az, hogy végül számos nehézség árán elérte a szabadságot jelentő Svédországot, nem az ő, hanem a norvég nép összefogásának, és az őt segítő honfitársainak az érdeme.


Noha Baalsrud személyiségét annyira nem ismerjük meg a bő 2 órás film során, a gyötrelmeit annál inkább, hála Harald Zwart nem hibátlan, de vitathatatlanul hatásos, székbe szegező mozijának/rendezésének.  
Ha van az emberi kínoknak mindenre kiterjedő tárháza, no azt Baalsrud mind végig zongorázta eme keserves negyed év alatt.


Zwart nem igazán érdeklődik a figurái lelke iránt, viszont alapos munkát végez, mint túravezető: pokoli kirándulás ez, egyenest a legmélyebb bugyrokba. Minden szépelgést és pátoszt nélkülözve.
Thomas Gullestad játéka az első fél órában még annyira nem ragad magával, de ahogy halad előre a történet, és érik be a sztori, úgy válik egyre szimpatikusabbá az eszköztelen színészi munka.
Jonathan Rhys Meyers hidegrázósan jó, de valahogy az az érzésem, hogy az ő karakterében is több volt, s Zwart színészvezetésben annyira nem jeleskedik. Sokkal magabiztosabb a hangulatteremtésben és a feszültségkeltésben! 


És ha már itt tartunk, muszáj megemlítenünk a tájábrázolást, az operatőri munkát, ami – szerény véleményem szerint – ha nem is veri egyértelműen kenterbe a már emlegetett Inárritu mozit, de lazán hozza azt a szintet. Sőt, számomra valahogy tetszetősebb is ez a látvány. Lehetséges, hogy a norvég fjordok mutatósabbak, de akkor is! Valami elképesztő elemi erő árad a képkockákból. Zseniális a fényképezés!


A fene gondolta volna, hogy az utóbbi évek egyik legkompaktabb háborús drámája pont Norvégiából érkezik, s hogy az eddig jobbára iparos filmkészítőként számon tartott Harald Zwart (Öcsikém; A karate kölyök; A rózsaszín párduc 2.) egy ilyen kiegyensúlyozott filmmel adózik Jan Baalsrud emlékének.
Ha kedveled a második világháborús filmeket, akkor kötelező, ha pedig bírtad A visszatérőt, akkor egyenesen kihagyhatatlan! 

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése