2020. március 8., vasárnap

Az elmúlt évtized legjobb coming-of-age filmjei TOP 25



25. KÁBSZER (2015.)


Kicsit csélcsap, de mégis rendkívül egyedülálló tini-film, remek zenékkel, páratlan atmoszférával, váratlan fordulatokkal és jó nagy adag Los Angeles hangulattal.

24. BOY (2010.)


A manapság szárnyaló Taika Waititi egyik korai zsengéje. Még nem annyira kiforrott, mint a későbbi alkotások, de az új-zélandi zseni már itt megcsillogtatta páratlan tehetségét. Már a Boy is nagyon „waititis”, nagyon sajátos, és nagyon különleges!

23. AZ ÉLET HABZSOLVA JÓ (2013.)


Miles Teller és Shailene Woodley tökéletes párosa. Alkohol, családon belüli deformitások. Nem kamaszfilm, ez már felnőtt sztori. Picit didaktikus, de ügyesen levezényelt, emlékezetes mozi.

22. THELMA (2018.)


A Ha/ver humorosan járja körbe a témát, a Thelmának azonban esze ágában sincs viccelni. Joachim Trier mozija olyan fontos dolgokról beszél, mint az (ön)elfogadás, a társadalmi integráció, a tinédzserkori szocializáció nehézségei, valamint a kirekesztés. Mindezt pedig egy nagyon különleges, misztikus történetbe ágyazva. 

21. SUBMARINE (2010.)


Hamisítatlan brit hangulat, jön ezerrel az Adrien Mole titkos naplója – feeling. Néhányan talán tudják, hogy miről beszélek… A Submarine fanyar, kissé szokatlan, rendhagyó szellemi táplálék, mégis könnyedén fogyasztható.  

20. MID90S (2018.)


A színész Jonah Hill rendezői bemutatkozása az egyik leghangulatosabb felnövés történet, amihez az elmúlt évtizedben szerencsénk volt. Hill megcsinálja a trüvájt, kiváló atmoszférát teremt – tapasztalatból „dolgozik” -, s úgy kapja el a ’90-es évek Los Angelesének hangulatát, mint előtte senki. S amellett, hogy egy kiváló coming-of-age darabbal gazdagítja a műfajt, betekintést enged a kor gördeszkás szubkultúrájába is. És szól, dübörög a Gyöngyhajú lány!

19. HOLDFÉNY KIRÁLYSÁG (2012.)


Wes Andersont vagy nagyon szereted, vagy képtelen vagy méltányolni a stílusát. A mi viszonyunk az alkotóval egyelőre picit hullámzó, de a rokonszenv mindenképpen adott. A Holdfény királyság kétségtelenül Anderson egyik legerőteljesebb filmje, amely sajátos narratívájával és „andersonos” nüanszaival mondhatni újraértelmezi a coming-of-age zsánert.

18. CSILLAGAINKBAN A HIBA (2014.)


A film, amelynek megtekintése után tinilányok milliói vonultak ki szanaszét bőgött szemekkel a vetítőtermekből világszerte. És bármennyire is szentimentális, a hatást messzemenően eléri (tényleg lehetetlen kibírni jó néhány elmorzsolt könnycsepp nélkül), s ráadásul valóban rendkívül őszinte és szívbe markoló.

17. EGY KÜLÖNC SRÁC FELJEGYZÉSEI (2012.) 


Az elmúlt évtized első felének egyik emblematikus műfaj darabja. Chbosky regényének különös, kivételes hangulatát azért nem sikerült maradéktalanul interpretálnia, de így is nagyon klassz, így is nagyon kedveljük.

16. EGY MAGÁNYOS TINÉDZSER (2016.)


Hozzánk csak dvd-n érkezett, pedig az utóbbi esztendők egyik legcukibb coming-of-age mozijáról beszélünk, a szenzációsan teljesítő Hailee Steinfielddel a főszerepben. Az egyik legszerethetőbb, „legfeelgoodabb” alkotás a listán.

15. HOLDFÉNY (2016.)


Szexuális identitáskeresés a Miami gettóban. Kemény film ez. Barry Jenkins szokatlan környezetben, szokatlan módon moralizál. Nagyszerűen felépített mozija a 2017-es Oscar-gálán 3 díjat ért, és ugye hozzá kapcsolódik az Oscar-díjátadók egyik legcikibb bakija is: „…and the Oscar goes tooooo….La La Land… hmmm…sorry…Moonlight.”  

14. HA/VER (2010.)


A szuperhőssé válás rögös útját követi nyomon Matthew Vaughn szuper ötletes kult mozija. Ami nem csak a „coming-of-age superhero movie” műfaját találta fel, hanem olyan egyetemes gondolatokat fogalmaz meg frappánsan a felnőtté válásról, ami a vállaltan műfajfilmeknek sem megy minden esetben. Mindemellett pedig rohadtul szórakoztató!

13. ÉN, EARL ÉS A CSAJ, AKI MEG FOG HALNI (2015.)


A rossz nyelvek szerint Alfonso Gomez-Rejon pusztán a Csillagainkban a hiba elsöprő erejű sikerére reagált. A hosszú című Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni azonban kevésbé szentimentális, mint az említett mű, és valamivel rétegzettebb annál. Nem csupán a téma drámai oldalára koncentrál, hanem szellemes humorral oldja a tragikumot. Mindazonáltal pedig minimum ugyanannyira szívet tépő, mint Josh Boone mozija.

12. SZÓLÍT A SZÖRNY (2017.)


Az egyik legszívfacsaróbb mozi a listán. Sokan hasonlítgatták Guillermo del Toro A faun labirintusához, de J.A. Bayona filmje a hangulati és narratív egyezések ellenére a saját útját járja. Feltétlen készítsd be a százas zsepit, könnyfakasztó trip lesz!

11. A NYÁR KIRÁLYAI (2013.)


A nyár királyai egy kiváló, ötletes történeten keresztül idézi meg a nyári vakációk hangulatát. Csodás indie film, remek szereplőkkel, jól megírt karakterekkel. 

10. LADY BIRD (2017.)


Greta Gerwig a szenzációs Saoirse Ronant küldi hadba az élettel, ebben a bohém, különös hangulatú kis gyöngyszemben. A 17 éves Lady Bird intellektusának kibontakozása és annak stációi. 

09. SZÓLÍTS A NEVEDEN (2017.)


Luca Guadagnino alkotása páratlan, bátor, csodálatos szerelmi történet. Melyben Timothée Chalamet tapasztalgatja szexualitását - magát a szerelmet - a ’80-asok festői Itáliájában, idilli környezetben. A klasszikus felnövés történetek hangulatát megidézve. Feledhetetlen! 

08. SING STREET (2016.)


Menő akarsz lenni a suliban? Alapíts rock bandát! Ennél azért persze jóval többről szól John Carney iszonyúan hangulatos és szerethető coming-of-age mozija, mely a ’80-as évek Dublinjában játszódik, miközben dübörögnek a kor legnagyobb alternatív pop-rock slágerei. Baromi jók a karakterek, ráadásul a Sing Street oridzsinál zenéi is nagyon-nagyon klasszak! Eléggé bírjuk!

07. FLORIDAI ÁLOM (2017.)


Dokumentarista jelleg, Florida úgy, ahogyan még biztosan nem láttad. Sean Baker a napos, fényűző amerikai állam árnyoldalára fókuszál, s megmutatja, hogy Disney World árnyékában hogyan tengetik mindennapjaikat a csóringerek, s hogy ebben a koszlott környezetben miként tengnek-lengnek nap mint nap a kulcsos gyerekek, s milyen jövőképet vizionálhatnak. Megsúgjuk: nem túl Disney World-öset!

06. AZ ELSŐ IGAZI NYÁR (2013.)


Bár a coming-of-age mozik toposzaival dolgozik, mégis üde és friss és nagyon feel good. Mindez a Nat Faxon – Jim Rash rendező duónak köszönhető, illetve Sam Rockwell fesztelenségének, és Liam James kiváló alakításának. Az egyik nagy kedvencünk a felhozatalból!

05. MUD (2012.)


Jeff Nichols neve idehaza nem mond sokat a mozilátogatóknak, pedig a kortárs amerikai film egyik legtehetségesebb szerzői filmeséről, író-rendezőjéről beszélünk. Aki ráadásul ez idáig közel hibátlan életművet tudhat maga mögött. A Mud a 3. mozija a 41 esztendős direktornak, ami tematikáját és hangvételét tekintve kicsit kilóg az eddigi filmográfiából. Igazi kalandos nyári vakációs feelinget hoz a Mud, amelyben a fiatal Tye Sheridan barátkozik össze egy titokzatos idegennel a Mississippi river egyik homokpadján. Nagyszerű mozi, kivételesen klassz gyerekszereplőkkel, Matthew McConaughey jutalomjátékával.   

04. NYOLCADIK OSZTÁLY (2018.)


Bo Burnham megmutatja, hogy nem sok parább és feszkósabb életszakasz akad az életben az áltsulis időszaknál. A legkirályabb ebben a filmben az, hogy roppant mód őszinte és valóságszagú. S meglehetősen aktuális is, hisz a főszereplő Kayla vlogjai tagolják fejezetekre a történetet. Ötletes, aranyos, nagyon emlékezetes.  

03. AKVÁRIUM (2010.)


Nyers, realisztikus, és veszettül fájdalmas. Andrea Arnold Fish tankja a legkomorabb felnövés sztori, amihez valaha szerencsénk volt. Lakótelep, kilátástalanság, keserűség. Na ebben a közegben próbáljon érvényesülni a mindenkori tinédzser!

02. SRÁCKOR (2014.)


A több mint 10 éven át tartó forgatás már önmagában filmtörténeti mérföldkő – aligha lehet említeni hasonló koncepcióval készített mozit -, de ami még fontosabb: a Sráckor a „technikai” bravúr ellenére is jó! Kivételesen erős alkotás! Ilyen jellegű dokumentációra csakis Richard Linklater képes!

01. A TINILÁNY NAPLÓJA (2015.)


A film, amelyben Bel Powley viszonyt folytat a nevelőapjával. És eközben úgy kerül terítékre a tinédzserkor összes búja, baja, mint korábban sehogy. A tinilány naplója nem csak az elmúlt 10 év szerintünk leghangulatosabb coming-of-age mozija, hanem a legösszetettebb is. Egyrészt zseniális a korkép (a ’70-es évek San Franciscojában zajlik a cselekmény), szenzációsak a színészek, és a már említett főszereplő, Bel Powley akkorát játszik benne, hogy a fal adja… A fiatal rendezőnő, Marielle Heller kétségtelenül korunk egyik legizgalmasabb, legtartalmasabb szerzői filmese!  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése