2014. december 21., vasárnap

The equalizer - A védelmező


A védelmezővel végül is nem az a legnagyobb probléma, hogy Denzel tulajdonképpen olyan benne, mint egy kibaszott bullet-proof Terminátor… ehhez a „műfaji sajátossághoz” ugyanis volt már időnk hozzászokni - Hollywoodnak hála…
A „tapasztalt”, akciófilmeken edzett mozirajongóknál nem hiszem, hogy kicsapná a biztosítékot egy-egy eltúlzott, a realitás talajától elrugaszkodott szcéna, amelyet az éppen aktuális rendező beáldoz a látvány és szórakoztatás oltárán… 


…Antoine Fuqua The equalizer c. munkája amellett, hogy természetesen abszolválja az imént felvázolt „klasszikus” zsáner-attribútumokat, tulajdonképpen nem más, mint egy 130 perces Denzel Washington propaganda movie.
Denzel fasza gyerek, szeretjük is, de hogy bő 2 órán keresztül az aktuális rendező az Oscar-díjas sztár „faszaságát” mantrázza és „rágja a szánkba”, s mindezt ráadásul bárgyú, szentimentális, vásári eszközökkel és módszerekkel… na szóval, az több, mint „olcsó”… 


…bizonyos aspektusokból vizsgálva azonban a film működik, hiszen adott egy-két okés akciójelenet, hazánk egyik legkelendőbb „árucikke”, a magyar felmenőkkel rendelkező Csókás Márton (Marton Csokas) pedig remekül játszik, és tulajdonképpen hellyel-közzel a sztori is lendületes, dacára a túlontúl hosszú játékidőnek...
Viszont: a záró ütközet kb. olyan izgalmas és annyira kínosan „alapos”, mint egy barkácsáruház reklámfilmje, másrészt Denzel nem tudja Liam Neesonhoz hasonlatosan (Elrabolva, ugye…) autentikusan hozni a meglett korú gyilkológép karaktert. 


A demagóg, gagyi bölcselkedés felett még csak-csak szemet hunynánk (Hemingway és társai…), és tulajdonképpen azt is cool-nak tartjuk, ha egy csávó 20 másodperc leforgása alatt pusztakézzel elintéz 6-7 tökig felfegyverkezett orosz maffiózót… Fuqua azonban átesik a ló túloldalára. Washington figurájának reakciói erősen megkérdőjelezhetőek… De amikor – vigyázat, spoiler veszély!!! – McCall kvázi „faszaságból” átugrik Moszkvába is rendet tenni és móresre tanítani a ruszki maffiafőnököt, no az már végképp túl megy minden határon – nevetséges és abszurdba hajló…olyannyira, hogy végül aztán nem is tudjuk eldönteni, hogy egy paródiát látunk, és Fuqua a bolondját járatja velünk, vagy a The equalizer minden egyes képsora halálosan komoly. 


Többet vártunk, többet reméltünk…
Ez így csak nagy jóindulattal is valamivel jobb, mint ’közepes’…

55%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése