2020. április 20., hétfő

Portré a lángoló fiatal lányról - Portrait de la jeune fille en feu


A ’kosztümös film’ mindig ingoványos terep. Céline Sciamma alkotásában a hangsúlyok azonban nem a külsőségeken vannak. Itt a belbecs, ami igazán számít! Az pedig, ellentétbe állítva a letisztult, már-már pórias külső jegyekkel nagyon is figyelemreméltó, tartalmas és összetett!
Van valami különösképpen vonzó ebben a légies, előkelő „franciaságban”. Amelynek még a modorosságai is tetszetősek. Pedig Sciamma mintha szántszándékkal kerülné ezeket a gesztusokat. Az elsuttogott, csodálatosan pulzáló francia szavak, mondatok, a finom artisztikusság azonban mind-mind hozzáadnak ennek a különleges filmnek az értékeihez.
Egyszerű történet ez, egyszerűen elmondva. Sciamma olyan elsöprő erejű eleganciával mesél, ami a nagy francia regényírókra jellemző. Zola, Victor Hugo, de még Dumas neve is felsejlik. A rendezőnő azonban nem romanticizál olyan erőteljesen, mint az utóbbi kettő, rendre áthajlik Émile Zola naturalizmusába – meg bónuszként Flaubert akkurátus lélekboncolgatásába is.
S bár tulajdonképpen egy leszbikus szerelem kibontakozásának stációit járjuk végig, mely során értelemszerűen megjelenik, és szerepet kap egy ponton a testiség is, Sciamma tapintatos marad. Jól teszi, ennek a történetnek biztosan nem állt volna jól az a fajta attitűd, amit Lanthimos A kedvencben alkalmazott. Marianne és Héloise történetében nincs helye sem vulgaritásnak, sem megbotránkoztatásnak.
Noémie Merlant és Adéle Haenel roppant jól kezelik a szituációt. Szimbiózisuk mondhatni tökéletes, a játékuk franciásan kimért, mégis csordultig van szenvedéllyel és tűzzel.
A Portré a lángoló fiatal lányról egyrészt miattuk is válik az utóbbi évek egyik legszebb szerelmes történetévé. No meg a páratlan következetességgel végigvezetett történetívnek és a szívbemarkoló lezárásnak köszönhetően.

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése