…ez a vagány kis klambó
sílécekkel seftel. Lenyúlja a síparadicsomban hesszelő gazdag
fösvényeket, majd túlad az „árun”. (De legalább elfogadható díjszabással
’dolgozik’ a srác!)
Simon mestere a szakmájának,
ügyes „kereskedő”, igazi túlélő. 12 éves létére pl. önszorgalomból angolul
tanul, hogy bővíthesse „vendégkörét”…
A helyszín Svájc, de a kontextust
figyelembe véve akár a szlovák Tátra egyik lepukkant szegletében is
játszódhatna a történet.
A Sister tehát milka tehenektől
mentes, sőt, helyenként annyira realisztikus és gyomorba vágó, hogy simán
„felveszi a versenyt” depresszív hangulatteremtésben a kiváló kortárs román filmmel. (Az a jelenet pl., amikor a szeretetre éhes Simon arra licitál, hogy
lefekvés előtt picit a „nővéréhez” bújhasson és kapjon némi kis
gyengédség-morzsát, több, mint zavarba ejtő.)
Ursula Meier drámája nem véletlen
aratott osztatlan sikert 2012-ben Berlinben, s a direktor asszony nem pusztán a
szerencsének köszönhetően nyerte el a legjobb rendezésért járó Ezüst-medve
díjat sem.
Kőkemény szociográfia a film,
remek, érzékletes metaforákkal (hegy=menny; völgy=pokol) és nagyszerű lélekábrázolással.
Valószínűleg az amerikaiak ezt divatosan coming-of-age mozinak hívnák, de Simon
kálváriájában valójában nincs semmi magasztos… és pláne nincs katarzis. ...sem
pedig „érkezés”.
A sípálya kihal, a hótakaró
elolvad, lehet ismét dagonyázni a sártengerben…
Welcome to the real world!
85%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése