2014. október 10., péntek

Maniac


A világ egy mániákus sorozatgyilkos szemével…
A 2012-es Maniac az 1980-as, hasonló címmel ellátott slasher újragondolása. Az eredetit ugyan nem láttuk, de az Alexandre Aja – művek remake-je meglehetősen felkavaró és beteg alkotás lett. 


Frank, a skalpvadász serial killer ténykedéseit követhetjük nyomon ebben a zaklatott, feszültséggel teli bő 80 percben.
Az Aja által írt és producerelt Maniac sava-borsa a kamerakezelésben rejlik. Nem, hál’ Istennek nem egy új found footage filmről van szó. A Maniac azzal sokkol, hogy minden egyes történést a gyilkos szemszögéből látunk. Olyan ez, mintha egy bizarr Call of duty-t játszanánk.
A Maniac ennek ellenére – vagy épp ezért? - nem hasít pszichológiai mélységekbe, Frank motivációjáról vajmi keveset tudunk meg. Az anyja prosti volt, a srác pedig kisgyerekkorában többszörösen is szemtanúja volt, amint a muttert 2-3 pasi ’kezelgeti’, különböző pozitúrákban…
A magyarázat tehát harmatgyenge; de nem is ez a lényeg, mikor a félelemkeltés ilyen jól működik, és a zsánerelemek ennyire a helyükön vannak. A POV-látószög különleges élményt biztosít, s Elijah Wood – bár nagyrészt inkább csak a kezét látjuk (tudod, COD!) és a hangját halljuk – remek választás volt a szerepre!


Eredeti, invenciózus horror a Maniac, mely azzal, hogy gyakorlatilag a nézőre osztja a gyilkos szerepét (a kezünkben van a kés, mi fojtogatjuk a fürdőkádban Anna középkorú ügynökét…) abszolút mértékben kényelmetlen szituációt teremt az első perctől az utolsóig.
Végül is ezért az élményért nézünk horror filmet. Vagy nem?

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése