2014. november 4., kedd

High tension - Magasfeszültség


A Magasfeszültség az elmúlt bő 10 év alatt szépe lassan kult horrorrá avanzsált; a helyzet azonban az, hogy nem amolyan tisztes, megérdemelt kultikusságról van itten szó! Ez az a fajta kult státusz, amelyben anno a drága megdicsőült vhs-korszak „remekei” tetszelegtek. A Véres sport Van Damme-tól a maga nemében ugye igen csak „kult”, de rossz szóviccel élve, „cool”-nak már a legkevésbé sem nevezhető. Természetesen megvan ezeknek a filmeknek a maga bája, nagyjából még meg is tudjuk magyarázni magunknak, hogy miért kedveljük őket, de ennyi, nincs tovább.
Valami hasonló „skatulyába” lehetne beszuszakolni Alexandre Aja Magasfeszültségét is. 


Amikor 2003-ban a párizsi, szemtelenül fiatal (’78-as születésű) rendező (mindössze 25 éves volt a film készítésekor) leforgatta ezt a vérben fröcsögő slasher-t, sokan a horror genre újjáéledéséről kezdtek beszélni. Aja azonban nem találta fel a spanyolviaszt, csupán a kedvenc horrorjaiból „idézget” kb. 90 percen keresztül (vannak itt átemelt szcénák a Texasi láncfűrészesből, Az országút fantomjából és egy-egy pillanatra Romero zombi filmjeinek hangulata is megelevenedik).
Azzal nincs probléma, hogy Aja a nagy elődök előtt tiszteleg, sokkal inkább nagyobb gond az, hogy a mű - címével ellentétben – nem tartogat igazán sok 'magas feszültséggel' teli szcénát. Aja mindezt a véres jelenetekkel próbálta ellensúlyozni, de mivel a karakterábrázolás rendkívül elnagyolt (jószerivel semmit sem tudunk meg a „gyilkos” éles borotvája elől menekülő csajszikról), a néző számára nincs igazi tétje a történéseknek. 


Két fiatal lány, elhagyatott ház, kietlen vidék, vaksötét éjszaka, váratlanul betoppanó gyilkos, aki a keze ügyébe akadó komód segítségével (!!!) fejezi le gyanútlan áldozatait. Kellően szadista, de valójában inkább megmosolyogtatóan bizarr és nevetséges - semmint rémisztő.
Fürdünk a vérben, naná! S az operatőr markáns kék és zöld filterei feketére festik a ruhásszekrény oldalára fröccsenő vért… Aha! Szóval fekália? Ohh, nem, csupán Alexandre Aja járatja velünk a bolondját… 


…S visszatérve a „kultikusság” gondolatához: kétségtelen, hogy Aja jókor volt jó helyen; pont a megfelelő időben készítette el ezt a filmet. A Magasfeszültség vélhetően ezért kult! …és hiába a sok logikátlanság, hiába a számos dramaturgiai hiba, és nem utolsó sorban: hiába a filmvégi idétlen és ostoba csavar, igen is értjük, hogy a Magasfeszültség miért tetszeleg abban a bizonyos kiváltságos státuszban.
Értjük, de csak és kizárólag a korábban már említett Véres sport vonatkozásában…

50%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése