2019. június 19., szerda

Mi - Us


Jordan Peele bizonyítja – de még hogyan -, hogy a Tűnj el! sikere és nagyszerűsége nem pusztán egyszeri sziporka volt. A Mi még komplexebb, még agyasabb, és ha lehet, még zseniálisabb elődjénél.
A fekete rendező korunk egyik legizgalmasabb, legtartalmasabb filmese – úgy, hogy egy marginális, sokak által lesajnált zsánerben, a horror műfajában alkot tevékenyen.


De épp úgy, ahogy a legnagyobbak, Peele csupán eszközként használja a horror paneleket ahhoz, hogy magvas, összetett gondolatait közvetítse, s hogy valós, aktuális társadalmi problémákról beszéljen. Van élet az egyszer használatos konzum-rémisztgetésen túl! 


A Mi olyannyira komplex, amennyire mozgókép csak lehet. S bár az első ¾ órában egy klasszikus dramaturgiájú home invasion horrort nézünk, amelyben a főszereplő családot a nyaralás során a hétvégi házikóban egy hozzájuk kísértetiesen hasonlító horror-family kezdi el abuzálni, de miután Peele a jelenséget kiterjeszti, globálissá teszi, s rájövünk, hogy kvázi az egész világ a doppelgangereivel hadakozik, egészen új megvilágításba kerül a történet. S tulajdonképpen innen válik igazán izgalmassá a sztori.


Zavarba ejtő, amit látunk, az Us ellene megy minden horror klisének, épp ezért nem lehet és felesleges is vegytiszta zsánerfilmként kezelnünk, jóllehet, Peele nagyon jól tudja, hogyan, miként hozza a gyanútlan nézőre a frászt. Vélhetően olyan nagyágyúk lehetnek a rendező ikonjai, mint pl. Stanley Kubrick, vagy George A. Romero, de arra is mérget mernénk venni, hogy az európai Michael Haneke – és annak Funny Games c. ádáz crossover mozija – sem ismeretlen Jordan Peele számára.
Mégis, ami végül kisül a Mi-ből, az teljesen egyedi és sajátos. Bravúros, az ahogy a direktor kezeli és jó értelemben véve „használja” a zsáner kellékeit gondolatai elbeszélésére.


No persze majd a harmadik film lesz a vízválasztó, de az már most elmondható, hogy ez az éppen 40 éves fekete fazon bizony mindent tud a moziról! Nagyszerűen elegyíti a kommersz összetevőket a mélyebb tartalmakkal, csavaros történeteket ír, látványos, határozott társadalomkritikával sokkol, és nagyon, de nagyon egyedien fogalmaz!


A Mi pár nappal a megtekintése után is velünk marad, de egyáltalán nem a hátborzongató képkockák miatt. A film gondolkodásra és töprengésre sarkall – imigyen működik minden nagyszerű mozi!
Klasszikus született kérem!

95%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése