2015. február 17., kedd

Calvary - Kálvária


Szóval vannak ezek a McDonagh-fiúk akik már egy ideje eltökélten igyekeznek valami egészen újszerű színt vinni az európai filmgyártásba. Az európai film persze köszöni szépen, jól van – pláne, ha rendre ilyen alkotók bukkannak fel "a semmiből" -, az európai filmnek nincs szüksége teljes vérfrissítésre, viszont tuti, hogy McDonagh-ék nélkül sokkal 'vérszegényebb' lenne! A két tesó ugyanis különös és egyedi módon mixeli össze a fanyar, ironikus humort és a drámát; s mindig valami fájó pontra tapintanak rá, sebeket tépnek fel, vagyis: egy gyors mozdulattal elrántják a szőnyeget, imigyen felfedve az alá sepert ganét… 


Martin McDonagh eddig a zseniális Erőszakikkal és A hét pszichopata és a si-cu-val hívta fel magára a figyelmet, tesója, John Michael pedig a vicces A guardistával aratott 2011-ben. A fazon azonban második egész estés játékfilmjére szinte teljes egészében "kigyomlálta magából" a humort, s egy gondolkodós, finom iróniával átitatott drámát készített - ez a Calvary.
McDonagh-ék „múzsája”, Brendan Gleeson ezúttal is szerepel, és hát eszement jó a pali, mint azt megszokhattuk! 


Father James remek pap, remek lelki vezetője az ír kisváros keresztény közösségének. Egy nap azonban a gyóntatószékben egy ismeretlen férfi közli vele, hogy egy hét múlva végezni fog vele, csupán azért, mert jó ember. Az idegen szerint, ha egy pedofil papot ölne meg, az senkit nem érdekelne, ellenben, ha egy köztiszteletben álló, ’bűntelen’ embert tesz el láb alól, no az már valami. James atya rezignáltan veszi tudomásul a hallottakat, nem értesíti a rendőrséget, nem rohan segítségért, éli az életét, továbbra is aktívan részt vesz a kisváros hétköznapjaiban. Az idő azonban telik, Father James napjai meg vannak számlálva


McDonagh filmjét a 2014-es Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon Magyarországon már nem hivatalosan bemutatták, ugyanakkor a forgalmazók nem láttak fantáziát ebben a valóban ’komoly’ - és egyébként rendkívül pesszimista - alkotásban, így a multiplexekbe végül nem került be a Kálvária. Jobb is így...
Mert hiába a szarkazmus és az irónia, hiába a rengeteg betegebbnél betegebb karakter, ez azért mégis csak egy dráma, méghozzá a szomorú, léleksanyargató fajtából. 


A szimbólumokat és a kifejező metaforákat John Michael McDonagh nagyon elegánsan használja.
Egy csomó fontos kérdést érint a mű: mi a jelentősége a vallásnak a földi lét során, mi az ember küldetése a planétán, egyáltalán, mi az értelme és 'veleje' az életnek… Amikor James Atya arról monologizál, hogy az emberek nagy részének a vallás valójában nem jelent mást, mint a „félelmet a haláltól”, na akkor az elég kemény és gyomorba vágó… és a Kálvária tele van ilyen, és ehhez hasonló nagyon fontos gondolatokkal...
Egy kis hiányérzet azért marad, mi pl. egyes karaktereket és történetszálakat jobban ’kibontottunk’ volna, de még így is az egyik legfontosabb és legjobb mozi ez tavalyról!
Ez eddig sem volt kérdés, de tény ami tény: McDonaghékra ezentúl is érdemes lesz odafigyelni!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése