2015. február 9., hétfő

The theory of everything - A mindenség elmélete


Z a hangya, Egy bogár élete. Dante pokla, Volcano. Deep impact, Armageddon… Ahogy Seth Rogen mondta volt a Knocked up-ban: a jó dolgok duplikálódnak.  
Szóval itt van nekünk az idei Oscar két versenyfilmje, a Kódjátszma és A mindenség elmélete, és nem nagyon tudjuk külön választani őket, hiszen a téma, az attitűd és a kifejezési mód nagyjából azonos.
Mindkét film „based on true story”, mindkét film főhőse kivételes kvalitásokkal rendelkező tudós, aki valami egészen elképesztő dolgot vitt véghez, s egy igen fontos fejezettel bővítette a reál tudományok mindenkori enciklopédiáját.
A különbség azonban az, hogy James Marsh (Ember a magasban; Kettős játszma) Hawking-filmje sokkal kockázatmentesebb, mint az Alan Turning-ről szóló biopic. Ez persze nem jelenti azt, hogy A mindenség elmélete rossz film lenne, sőt. De bármennyire is igyekezett Marsh, a varázslat megteremtése, amely Tyldumnak sikerült, neki nem jött össze...


Nyilván másképp is vászonra lehetett volna vinni ezt a sztorit és azok, akik Hawking munkásságára és motivációira kíváncsiak, bizonyára csalódni fognak, ugyanis a The theory of everything Hawking – egyébként nem túl izgalmas – magánéletére és valójában 'nem létező' házaséletére fókuszál. A film remekül bemutatja a feleség, Jane vívódásait, de minket sokkal jobban érdekelt volna, hogy Hawking hogyan írta meg Az idő rövid történetét, s hogy milyen konzekvenciákat vont le a kutatásai során. 


Persze Hawking nem egy ’beszédes’ figura, s miután diagnosztizálják nála a motoros neuronbetegséget, még inkább befelé fordulóvá válik, majd ugye a betegség is gátolja fizikálisan a kommunikációban, így aztán elmondható, hogy a film nagyjából kihozza a maximumot ebből a nem túl 'beszédes' témából. 


Viszont: ennek ellenére is maradt bennünk némi hiányérzet. Vártuk a katarzist, a varázst, ami végül nem jött.
De végül is ez egy szépen kivitelezett, ’szép film’, Eddie Redmayne és Felicity Jones pedig kiválóan teljesítenek, hozzák azt, amit egy ilyen mozi szereplőitől elvárunk. Sajnos azonban James Marsh nem volt elég bátor, nem volt eléggé bevállalós, és „formabontás” helyett inkább egy tipikus Hollywood-i biopic-et készített „a professzorról”. Döntés kérdése, ugye…

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése