2016. szeptember 10., szombat

A törzs - Plemya - The tribe


Íme az év legrendhagyóbb, legegyedibb, legfelkavaróbb mozija! Ukrajnából!!!
A törzs kíméletlen. Kíméletlen a kontextus ábrázolás terén: pergő vakolat, kongó, semmibe tartó, kékre festett, barátságtalan folyosó, leharcolt illemhelyiség, sivár lakótelep, színtelen, fakó közeg. A szocializmus maradványai…


Kíméletlen, hisz érzelemmentesen, teljességgel objektíven mutatja meg ennek a zord közegnek az árnyoldalait. A hosszú snittek meg mélyen a tudatunkba égnek... Az ukrán rendező, Myroslav Slaboshpytski tulajdonképpen hiperrealista képeket fest: zavarba ejtőket, kényelmetleneket. 


…s az, hogy Slaboshpytski filmjében egy büdös szó nem hangzik el még inkább egyedülállóvá teszi az élményt. A törzs szereplői ugyanis siket fiatalok, a cselekmény pedig egy siketek számára fenntartott bentlakásos iskolában játszódik, ahová épp friss hús, azaz új tanuló érkezik. Az ő szemszögéből követhetjük nyomon a történéseket. A fiatal fiú küzd a beilleszkedéssel, majd szép lassan akklimatizálódik a bűnös közegbe. „Bűnös”, ugyanis a kollégium lakói, mint valami bűnszövetkezet – összejátszva az iskola tanáraival – meglehetősen erőszakos és „rázós” bűncselekményekből tartják el magukat. Vonatkabinokat fosztogatnak, rabolnak, lopnak, csalnak, a fő biznisz azonban a prostitúció: a kolesz lányait adják el jó pénzért a közeli kamionparkolóban a kiéhezett sofőröknek.  Főhősünk egy véletlennek köszönhetően a lányok kísérője lesz az éjjeli portyázások során, majd egy adandó alkalommal ő maga is él a szolgáltatással. A nem túl romantikus együttlét a srácban azonban érzelmeket szít, s kapcsolatba bonyolódik a fiatal szőke lánnyal. Innentől kezdve indul meg a lejtmenet, kíméletlen események láncolata kezdődik, majd aztán egy szintén kíméletlen – kegyetlen - végjátékban kulminál a történet. 


A világszerte számos fesztiváldíjat begyűjtött A törzs nem egy délutáni könnyed kikapcsolódás! Kurva kemény gyomros, mely hatáserejét tekintve nagyban hasonlít a román új hullám egyik legdurvább mozijára, a 4 hónap, 3 hét, 2 nap-ra! 


Slaboshpytski alig mutat közeliket, a kamerája mindent tisztes távolból szemlél: teljességgel pártatlan és objektív, nem kíván direkt hatást gyakorolni a nézőre, s épp ezért válik a film messzemenően letaglózóvá. S bár az elején még picit fura, hogy minden szereplő jelnyelvvel kommunikál, A törzs – baromi rossz szóviccel élve – magáért beszél, s igazabb nem is lehetne a kiírás az alkotás elején: „A film szereplői jelbeszéddel kommunikálnak. Nincs felirat, nincsen szinkron. Mert a szerelemhez és a gyűlölethez nem kell fordítás.
Mindent értünk, minden világos! A képek sokkolóak, mindent a pőre valóságában kapunk. Elképesztően erős mű A törzs! Különleges, forradalmi - és nem csak a "formanyelv" miatt!
21. századi némafilm.

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése