2017. január 12., csütörtök

Az ember, aki mindent tudott - Swiss army man


-          - Te voltál?
-          - Nem.
-          - Kurva büdös.
-          - ...
-          - Valld be, hogy te voltál!
-          - Mondom, hogy nem.
-          - Akkor ő volt?
-          - Nem tudom, lehet.
-          - Te voltál!
-          - Nem, de ha gondolod, elvállalom. 


A 2016-os Sundance-en debütáló, majd az USA-ban ugyanazon év júniusában bemutatott Swiss army man az elmúlt esztendő legkülönösebb mozija. Pont. Az azóta már csak szimplán „a fingós filmként” emlegetett alkotás a Dan Kwan és Daniel Scheinert duó szerzői bemutatkozása. A srácok egy teljes mértékben kompromisszummentes, szókimondó és tabudöntögető mozit tettek le az asztalra. S ha már szóba került Salt Lake City – vagyis a világ egyik legnagyobb és legnívósabb független filmes börzéje, a Sundance -, az ottani zsűri méltányolta is Kwan és Scheinert határozott, kicsit sem megalkuvó művészi hozzáállását, s a fesztivál „legjobb rendezői díját” - dráma kategóriában – minden további nélkül odaítélte az USA déli részéről érkező alkotó párosnak. 


Kétségkívül baromi eredeti mind a sztori, mind pedig a koncepció! Nem is nagyon tudunk előbányászni az emlékezetünkből hasonló jellegű/hangulatú filmet - az elmúlt 10 évből legalábbis biztosan nem.
A film főszereplője Hank egy lakatlan szigeten sínylődik, feltehetően egy repülő – vagy hajó szerencsétlenség túlélőjeként. Kilátástalanságában már épp arra készül, hogy végezzen magával, amikor – deus ex machina - az óceán egy holttestet sodor a partra. Egy feszt fingó és bélgázokat eregető holttestet. Aki aztán idővel kommunikálni kezd Hankkel, majd a két szereplő között barátság szövődik, s együtt, karvetve próbálják túlélni ezt az elképesztően bizarr és abszurd kalandot. 


A film készítői olyan témákat feszegetnek, amelyekről tényleg nem nagyon illik beszélni. Hank például azért nem szeret maszturbálni, mert akarva akaratlanul az édesanyja képe villan be neki, amikor magához nyúl. ...de ha jobban belegondolunk, van-e intimebb és bensőségesebb annál, ha két ember simán, zokszó nélkül mer fingadozni egymás előtt. Kwan és Scheinert szerint valahol itt kezdődik a nagybetűs szerelem, az őszinte barátság - az igazi összetartozás. És bassza meg, nem is mond baromságot ez a két redneck!
Hank, és a Manny névre keresztelt, a világra naiv, gyermeki lélekkel rácsodálkozó hulla barátsága tulajdonképpen minden szempontból tiszta és makulátlan, s mentes minden nemű érdektől; még akkor is, ha Hank eleinte az életet, vagyis a túléléshez vezető utat látja Manny-ben. Elég paradox, nem?
Mindez aztán átértékelődik Hankben, s megtapasztalja, hogy a civilizációtól való elzártság – elhatárolódás (?) - és maga a „natúr” létezés mennyivel igazibb annál a létnél, mint amit a világ ránk kényszerít.
E tekintetben a Swiss army man végső soron egy egészen sajátos társadalom kritikaként is értelmezhető, azon túl, hogy túlélő drámaként, paródiaként, és szatíraként is megállja a helyét. 


A két főszereplő párbeszédei lényegre törőek és lakonikusak. Nincs mellébeszélés! Hank és Manny egészen sajátos módon filozofálgatnak - valahogy úgy, olyan szabadsággal és kendőzetlenséggel, mint József Attila tette, a kései Szabad-ötletek jegyzékében.  Kwan és Scheinert teljesen lecsupaszítja a mondanivalót! Itt aztán tényleg nincs masnival átkötve és díszdobozba csomagolva semmi!
Daniel Radcliffe bátran behúzta ezt a szerepet – tényleg nagyon igyekszik kitörni a Harry Potter skatulyából -, Paul Dano meg szimplán kiváló mellette.
Azt is megértjük, ha már az első 10 perc után kikapcsolod. Nem mindenkinek való a Swiss army man! Mert, hogy merőben más, merőben elvontabb és „specifikusabb”, mint a – független - filmek legjava. 
Radcliffe pukizó vízi hulláját ugyanis nem olyan egyszerű megemészteni!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése