2017. január 7., szombat

Ouija: A gonosz eredete - Ouija: Origin of Evil


Kétségkívül Mike Flanagan az egyik legígéretesebb és egyben legaktívabb kortárs szerzői filmes - ami a horrort illeti. A fiatal, ’78-as születésű rendező a 2013-as Oculus-szal vonta magára a figyelmet, s azóta kitartóan igyekszik megreformálni az „ijesztgetős” zsánert. Flanagan érzésünk szerint egyelőre még mindig csak próbálkozik, ugyanakkor minden egyes próbálkozása figyelemreméltó, s filmjei már most egyedi látásmóddal bírnak. 


A rendező igazán nagy dobása még várat magára, viszont az is tény, hogy egészen profin hozza legfrissebb filmjével a retro-horror ízt!
A gonosz eredete nem olyan húsba vágó, mint Ti West hasonló stílusú The house of the devil-je, a szellemhistóriák mai mezőnyében azonban egyértelműen kimagasló darab! Ügyesen bánik a műfaji panelekkel, nem pusztán olcsó jump scare-ekkel operál, az operatőri munka bámulatos, a karakterek a helyükön vannak, a szerkesztés precíz!  


A történet önmagában nem túl különleges – sablonos szellem sztori.
A film ereje és veleje az apró kis részletekben, a kontextus ábrázolásban (a sztori a ’60-as évek Amerikájában játszódik, a díszletek és a korfestés egészen rendkívüli és alapos), Flanagan stílusos megoldásaiban, illetve a műfajhoz köthető kötelező sablonok elegáns mellőzésében, azaz magában a művészi koncepcióban rejlik! 


Érdekes, hogy Flanagan mozija papíron egy korábbi, nem túl veretes – de anyagilag mégis borzasztóan sikeres -, szimplán Ouija névre hallgató, 2014-es B-kategóriás horror „rettenet” második epizódja. Igaz, az új történet új szereplőkkel dolgozik - az alapfelállás is merőben más -, a központi szerepet ezúttal is az a bizonyos Ouija nevezetű rejtélyes társasjáték játssza, amelynek segítségével kapcsolatba lehet lépni a túlvilággal. 


Az „új Ouija” lényegében egy eredettörténet, melynek főszereplője a Zender család, akik spiritiszta szeánszokat tartva próbálják megkeresni a mindennapi betevőre valót. A szobát elsötétítik, anyuka körbeüli aktuális ügyfeleivel az asztalt, a tinédzser Lina (a Captain Fantastic-ból ismerős Annalise Basso egészen kiváló!) és a pici Doris pedig aktív partnerek a parasztvakítós „kész átverés showban”: mozgatják az asztalt, elfújják a gyertyát, s ha kell meglebbentik a függönyt miközben zajlik a rituálé – így válik minél valószerűbbé a szellemvilággal kommunikálni vágyó kliensek számára az élmény.
Aztán bejön a képbe az akkoriban igen népszerűnek számító Ouija nevezetű Hasbro társas és a dolgok elszaródnak: a pici Doris egyre többet „ásítozik”, egyre többször motyog magában – itt kúszik a sztoriba egy kis – hmm... – „szabályosság” -, s a ház, amelyben Zenderék laknak, egyre különösebb dolgokat produkál!
És ha már eredettörténet: az Ouija valóban létező „csoda”! A spiritiszta, ún. „talking boardok” 1900 után terjedtek el az Államokban, s a nagy múltú játékgyár (Hasbro) közkedvelt termékei voltak a ’20-as évektől. A dolog eredete egyébiránt egészen az 1100-as évek Kínájába nyúlik vissza!!! 


Flanagan három horror-közeli munkát tett le az asztalra az elmúlt esztendőben. Az általunk is kedvelt Hush ügyes kis terror mozi, amely igyekezett újabb szintre emelni a home invasion szubzsánert – és hát, kellemes meglepetésként hatott. A Mielőtt felébredek-ben szerintünk több volt, de abban a filmben is érezhető a többre/jobbra/másra való törekvés. Végezetül az Ouija a '80-as évek klasszikusait megelevenítő retró irányba mozdult. Ez pedig kifejezetten üdítőleg hat a mai, CGI uralta mezőnyben.
A direktor idén Stephen King egyik lélektani thriller-regényét, a Bilincsben-t adaptálja, méghozzá Carla Gugino-val (Watchmen; Sin City), Bruce Greenwooddal és feleségével, a Hush-ban már bizonyított, tehetséges Kate Siegellel a főbb szerepekben. Az is egy izgalmas vállalkozásnak ígérkezik, s reméljük, hogy Flanagan még feljebb rakja a lécet! Szurkolunk neki, hogy megugorja!

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése