2017. január 25., szerda

A vívó - Miekkailija - The fencer


A vívó a tavalyi Golden Globe finishébe szerencsésen odaért - s így a Saul fia egyik vetélytársa volt a díjátadón -, az Oscar ceremóniára viszont már nem sikerült beverekednie magát a finn, észt és német koprodukcióban készült – és nevezett alkotásnak.  


Az ok talán az, hogy a finnek többszörösen elismert, számos filmfesztiválon sikeresen szereplő csúcsrendezője, Klaus Haro jó tanuló módjára mondta fel a leckét, s nem sikerült egyéni, speckó adalékokat hozzátennie a történethez.


A főszereplő Endel Nelis inkognitóban érkezik az észt kisvárosba, Haapsaluba. Az egykori vívó, élsportoló a sztálini terror, illetve a szibériai munkatábor elől menekül, s elvállalja a mindentől távol eső Haapsalu-i általános iskola tornatanári állását. A kisváros nem az a pezsgő, üdítő és mozgalmas közeg, amelyhez a férfi szokott, ráadásul itt hőn szeretett sportját, a kardvívást sem gyakorolhatja - főleg, ha nem szeretné magára vonni az elnyomó hatalom figyelmét. 


Egy nap azonban a kihalt tornateremben előkerül a vívóeszköz! Endel egy gyors edzést rögtönöz, amelynek véletlen szemtanúja lesz az iskola egyik növendéke. A fiatal férfi eztán már csak sodródik az eseményekkel: a suli diákjai szinte követelik a délutáni vívóleckéket; Endel pedig enged a kísértésnek, s csapatot verbuvál! Mindez természetesen kiváltja a párthű iskolaigazgató nemtetszését, aki elkezd komolyabban nyomozni Endel múltja után. Közben pedig az is nehezíti hősünk dolgát, hogy a gyerekek szeretnének pástra lépni a soron következő országos csapatversenyen Leningrádban. A megmérettetésen való részvétel viszont könnyen a férfi vesztét jelentheti: magára vonhatja az elnyomó rendszer figyelmét, s onnan bizony egyenes út vezet(het) a munkatáborba.


Ami a történelmi hátteret illeti, nagyjából ennyi. A vívó összességében egy korrekt módon, de meglepően szenvtelenül levezényelt sportfilm, amelyben a zsáner összes kliséjét sikerült felvonultatnia az alkotóknak.
Sajnos a sztálini diktatúra fullasztó, bizalmatlansággal, feszültséggel és félelemmel teli légkörét csak felszínesen sikerült visszaadnia a rendezőnek. És ez a „felszínkarcolgatás” tulajdonképpen A vívó majd’ minden egyes komponensére igaz: Endel „vívódásaira”, a szerelmi szálra, a karakterekre, valamint a film összes viszony – és kapcsolatrendszerére. 


Pedig egészen izgalmasan és ígéretesen kezd Haro mozija: a rendező okosan csepegteti az infókat, jó a kontextus ábrázolás, látványos az operatőri munka - s egy darabig még a film naivitása sem zavaró.
Ezt követően azonban túl nagy dózisban kapjuk a sallangokat, s a cselekmény is totálisan kiszámíthatóvá válik. Mindezt némileg ellensúlyozza a korrekt színészi játék, de így sem tud A vívó sokkal többet nyújtani, mint egy átlagos, tisztességesen megmunkált sportfilm.
Sokat ígér, keveset ad.

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése