2014. június 6., péntek

Snowpiercer


Park Chan-wook mellett bőven akadnak még tehetséges filmesek Dél-Koreában. Érdekes, hogy az imént említett, művészibb húrokat pengető Chan-wookkal szemben (ugye ő a zseniális Oldboy rendezője) a Snowpiercer direktora, Joon-ho Bong egy klasszikusabb – ha úgy tetszik fogyaszthatóbb - vonulatot képvisel - és még így is érezni a munkáin azt a bizonyos, semmivel össze nem téveszthető, különös koreai hangvételt.
Ezeknél a fickóknál a sötét sokkal sötétebb, a vér jóval vörösebb, a depresszió pedig sokkal szuicidabb, mint azt Hollywood megszokta. Nem véletlen, hogy az Usa-ban még mindig nem mutatták be a Snowpiercert, noha Dél-Koreában – és bárhol, ahol eddig műsorra tűzték – óriási sikert aratott a film.
Tény, hogy Bong antiutópiája nem az amerikai ízléshez igazodik, de az igazság az, hogy: basszameg, valami hasonlónak kellene lennie egy igényes blockbusternek manapság! Szóval Hollywood egészen nyugodtan bekaphatja! 


A film sztorija egy 1982-es kultikus francia képregényen alapul, azonban szó sincs ez esetben szuperhősökről, alakváltoztató mutánsokról, vagy űrbéli, vicceskedő kalapácsvetőkről.
A történet szerint egy közel 500.000 km-es sínpályán zakatol a Föld körül a „hófúró”, az isteni Mr. Wilford által kreált „életvonat”, melyet a túlélés érdekében tervezett a nagy ’W’. A bolygó ugyanis a globális felmelegedés - és egy azt követő elbaltázott kísérlet - következtében hatalmas hólabdává változott, s a fagy mindent és mindenkit halálra dermesztett. A néhány ezer túlélő kasztrendszerben éli 18 éve az életét a „Big Brother”, Mr. Wilford szupervonatán. A hátsó szekció „utasai” úgynevezett „protein block”-okon vegetálnak jó ideje (hogy miből készül a cucc, inkább nem taglalnám…), s a felsőbb kaszt katonai diktatúrájának kegyetlenkedései nehezítik a mindennapjaikat. Ezzel szemben az első – a mozdonyhoz közel eső - vagonokban az emberek szusit és sztéket zabálnak, szaunáznak, és… élnek, mint Marci hevesen. Nem csoda, ha a hátsó szekció lakói megelégelik a sok éven át tartó nélkülözést és megaláztatást, és felkelést szítanak a titokzatos Mr. Wilford mini katonaállama ellen. 


Bong olyan kiváló aktorokat győzött meg a projekt számára, mint a főszereplő Chris Evans (Amerika kapitány), John Hurt, Jamie Bell, Ed Harris és nem utolsó sorban a totálisan őrült Mason Miniszter asszony szerepében lubickoló, mindig kiváló Tilda Swinton.  


…disztópia… és nyilván láttunk már ilyet a vásznon, de a dél-kóreai „ízlésnek” hála, olyan nyomasztó, Orwelli – vagy talán inkább Huxley Szép új világára emlékeztető - hangulat árad minden egyes képkockából, amelyet igen ritkán tapasztalni filmen. Az amerikaiak bizonyára valami Úszó erőd-féle, komolykodós CGI szarságot csináltak volna ebből az alapanyagból, de Bong szerencsére humoránál volt.
Finom, szarkasztikus társadalomkritikával él a Snowpiercer, néhol kifejezetten abszurd és kényelmetlenül bizarr, miközben azért felettébb szórakoztató is.
A hangulat pedig olyannyira erős, hogy simán bocsánatos bűnként kezeljük azt a pár megválaszolatlanul hagyott kérdést, illetve könnyedén átsiklunk a dramaturgiai bakik felett is.
A Snowpiercer Bong kemény „fuck off”-ja Hollywoodnak, s mint ilyen, rendkívül szimpatikus. Így is lehet szórakoztatni, kérem…

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése