2014. június 25., szerda

The Grand Budapest Hotel - A Grand Budapest Hotel


Wes Anderson.
Lehet őt szeretni, vagy gyűlölni, egy biztos: semmiképp sem lehet elmenni egy szimpla vállrándítással a munkássága mellett. Különleges, csak rá jellemző abszurd világa vagy beszippantja a nézőt, vagy elutasításra készteti. Nincs átmenet, nincs középút: Anderson műveit vagy nagyon szeretjük, vagy rosszul vagyunk tőlük. 
Ennyit elöljáróban…


Budapest.
Nos, a film – bár szerettünk volna sokkal szorosabb kötődést – csupán a címében kapcsolódik hozzánk magyarokhoz, a történet ugyanis „valahol a már fasizálódó Európában” játszódik. A helyszín és a miliő erősen poroszos hangulatot áraszt, miközben mégis olyan, mintha valami Jirí Menzel-filmbe csöppennénk: sok csetlő-botló figura, nagy adag börleszkes esetlenség. 


Hogy önismétlő lenne Anderson?
Nézd, „ez egy olyan dolog…”
Szóval… van benne némi igazság, ugyanakkor a rendező olyan lazasággal vezényli le a Grand Budapest Hotelt, hogy bőszen és készséggel emelem kalapom. Persze a film színpadias (sok-sok csodás díszlettel) – melynek okán biztosan sokan fogják teátrálisnak és valamelyest giccsesnek is találni -, de nehéz ellenállni az Anderson-galaxisnak, főleg ha olyan intelligens, finom humorral operál, amely folyamatosan jóleső mosolyt csal az arcunkra.


Cameo-áradat?
Igen. Mert: Andersonnal szeretnek dolgozni a sztárok. Mi több: Andersonnal menő együtt dolgozni!
Kb. 1-2 percre tűnik föl pl. Bill Murray, Edward Norton, Owen Wilson, Jeff Goldblum, vagy Harvey Keitel. Tehát, mint azt a mellékelt ábra mutatja, „mindenki” kedvenc rendezője elég ügyes „toborzó”. Ralph Fiennes meg természetesen zsigerből nagyon jó, és végre, az Erőszakik után, ismét egy fura - nem hétköznapi - figurát alakít.
A Grand Budapest Hotel nem kiemelkedő darabja Wes Anderson eddigi munkásságának, de még így is az év egyik legfigyelemreméltóbb alkotása.
Nincs mese. …Vagy?!                   

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése