2016. november 23., szerda

Bácsi - Ajeossi - The man from nowhere


Teljesen más világ ez, más az ingerküszöb - itt mást jelent a „dráma”, ezek az emberek mástól pityerednek el, más jelenti számukra a katarzist.
A távol-keleti filmek gesztusai kissé giccsesnek, „túlrajzoltnak” és szentimentálisnak tűnhetnek nekünk, európaiaknak - a Bácsi bizonyos szempontból iskolapéldája ennek a „jelenségnek” - mégis egy összességében élvezhető - drámával erősen átitatott - akciófilmről beszélünk. 


Noha Jeong-beom Lee munkája a viszonylag szabályszerű dramaturgiájával és a maga túlkapásaival számos értelemben túlmegy a tűréshatáron, és néhol kifejezetten giccsesnek és szentimentálisnak hat.
Ez az ambivalencia tulajdonképpen végig jellemzi a filmet. Vannak egészen kiváló jelenetei Lee mozijának, mégis, a Bácsi karakterei többségében egydimenziósak, a dráma pedig túlontúl túlcsordulós. 


Az a földöntúli, eszelős elszántság, ahogy a titokzatos zálogos a szervkereskedő maffia és az elrabolt kislány nyomába ered, egészen megkapó - és izgalmas. Lee gyakorlatilag szuperhős státuszba emeli a Bin Won által egyébként nagyszerűen életre keltett karaktert.
A gonosz maffiózók ugyanakkor meglehetősen tipizáltak – ha jellemábrázolás, akkor ezen a téren a legtöbb a klisé -, már-már manga jelleget öltenek a figurák; így nehéz európaiként emocionálisan lekövetni/letapogatni az eseményeket.


A film végi grandiózus „csatajelenet” azonban kellően míves, Jeong-beom Lee a régi szamuráj filmek hangulatát idézi: véres, kínkeserves, kőkemény leszámolás ez kérem, melyet aztán egy kissé gejl, szirupos jelenettel fejel meg a rendező – még mielőtt legördülne a stáblista.
Hiába, a dél-koreai ember szívét más dobogtatja meg. Ettől szép...
Kettős élmény. 

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése