2016. november 28., hétfő

Érkezés - Arrival


Az a lingvisztikai elmélet, miszerint a nyelv befolyásolja használójának világképét, egyáltalán nem új keletű, s nem a 20. században fogant. Már a 19. század egyik nagy gondolkodója/polihisztora/nyelvésze/esztétája, Wilhelm von Humboldt is pedzegette ezt a teóriát. Humboldt szerint „minden nyelvben sajátos világszemlélet rejlik.
Ezt a gondolatmenetet vitte – gondolta – tovább az un. Sapir-Whorf-hipotizés.  
Edward Sapir 1971-es, A nyelvészet mint tudomány c. könyvében ez áll: „Naiv dolog azt hinni, hogy az emberek a valósághoz a nyelv nélkül viszonyulnak, s hogy a nyelv csupán a kommunikáció és a reflexió alkalmi eszköze. A való helyzet az, hogy a világképet jelentős mértékben a nyelv határozza meg. Nincs két olyan nyelv, mely ugyanannak a társadalmi valóságnak a kifejezője volna.
Az anyanyelv tehát nem csupán arra szolgál, hogy a gondolatainkat formába öntsük: alapvetően befolyásolja és meghatározza a gondolkodásunkat!


Még Denis Villeneuve előző munkáit figyelembe véve is erős és hatalmas vállalás egy ’pláza-sci-fi’-t a Sapir-Whorf-hipotézis gondolatiságára alapozni. Még úgy is, hogy játékfilm lévén természetesen az Érkezés nem ás a lingvisztika mélyére. A figyelmet ellenben ráirányítja, s közben olyan elképesztő, fondorlatos, misztikus „sztorit” kanyarint, amely egészen új megvilágításba helyezi korunk sci-fijét és inváziós filmjeit.


Bármennyire is adja magát a Függetlenség napja párhuzam, Denis Villeneuve mozija köszönő viszonyban sincs Roland Emmerich látvány orientált giccsparádéjával. E tekintetben biztosan sokakat átvert a trailer, ezért is lehetett tömve a moziterem tizenévesekkel – szegény kis srácok, vélhetően nem sokat értettek Villeneuve lírai sci-fijéből. Nem az ő hibájuk, ez a film egész egyszerűen nem nekik szól!


Gondolkodós, elmélkedős alkotás az Arrival, Villeneuve csalafinta módon férkőzött be vele a pláza mozikba; noha művének poetikussága a nagyközönség számára nyilvánvalóan nehézkes és túlontúl elvont.
Szóval véletlenül se számíts röpködő alienekre, látványos attack-ra és lélegzetelállító akciójelenetekre. Villeneuve „lágy”, sejtelmes sci-fit hozott tető alá, amelyet a fináléban egy olyan elképesztő csavarral fejel meg, mely legfőképp az első két széles körben is ismertté vált Shyamalan-film (Hatodik érzék; A sebezhetetlen) romantikáját, ízléses szentimentalizmusát idézi.
De itt van még nem túl távoli előképként Nolan Csillagok közöttje is – jóllehet, Villeneuve jóval líraibb húrokat penget a Batman-filmek direktoránál. 


Lassú, mégis feszült és izgalmas, költői, elgondolkodtató – gondolkodásra késztető – sci-fi az Érkezés. Minden filmbarátnak, filmrajongónak kötelező néznivaló 2016-ban! 

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése