2016. november 20., vasárnap

Busanhaeng - Train to Busan


Nagyjából az Oldboy óta figyeljük áhítattal a „dél-koreai filmet”, és bár merőben más hangulatot hoznak ezek az alkotások, mint az európai, vagy – még inkább - mint az amerikai társaik, rendre élvezettel merülünk el Pak Csakvuk, Min Kjudong vagy példának okáért Kim Gidok művészetében. 


Dél-Koreában– csak úgy, mint Magyarországon – a ’80-as évek végén következett be a „rendszerváltás”. Vagyis: a totális diktatúrából ekkor sikerült nagyjából kievickélnie a távol-keleti országnak. Természetesen, miként nálunk a Kádár-rendszer, úgy a koreai katonai diktatúra is hátrahagyta a maga csökevényeit, s az 1950-es koreai háború – az észak és dél szembenállása – még mindig érezteti hatását az országban. 


Dél-Koreában azonban sikeresen igyekeznek a vezetők a demokrácia alapelveit gyakorolni a ’90-es évek óta, s a liberális alapokra helyezett államszervezet bizony egészen jól működő rendszer! Mi sem bizonyítja jobban, hogy az ország gazdasága a világ egyik legerősebbje, és hát a dél-koreai liberális elvek a filmgyártásban is megmutatkoznak! Az állam mindent megtesz azért, hogy a helyi erők, a helyi filmesek mind nagyobb számban képviseltessék magukat a dél-koreai mozikban, s a művészek élnek is a lehetőséggel: alap, hogy nincs cenzúra, de nincs semmilyen presszió sem! Rengeteg a kreatív szerzői filmes, működik az alkotói szabadság! 


A fiatal Sang-ho Yeon már az új generáció képviselője, mégis benne van elődei elszántsága és a tőlük eltanult hamisítatlan dél-koreai feeling. Yeon korábban csupán animációs filmeket készített, első élőszereplős (?) mozija pedig – minő fricska – többnyire élőhalott figurákat mozgat. Mit mozgat? Ehhez képest bármely korábban látott zombi film szimpla sétagalopp, mert hogy Yeon mozija – a vonatos kontextushoz alkalmazkodva – eszeveszett iramot diktál!    


A Train to Busan ugyan egy egészen egyszerű alaphelyzettel operáló horror road-movie, attitűdjével és ifjonti buzgalmával sikeresen frissíti fel a zombi filmek vérkeringését.
Yeon még zöldfülű, ez olykor érződik is a jelenetein és a beállításain – kicsit tv-filmes a tálalás -, a szorgalom az esetében azonban tehetséggel párosult! Elképesztő a tempó, s a karakterdrámák is megállják a helyüket – főként a zsánerhez mérten.
A kislány remekül játszik, az apa szerepében Yoo Gong hiteles, Dél-Korea egyik legtöbbet foglalkoztatott és legsokoldalúbb színművésze, Dong-seok Ma – meggyőződésünk, hogy a faszi Gesztesi Károly távol-keleti inkarnációja – pedig szintén nagyon erőteljes! 


A Busanhaeng nem átall beáldozni a krízis helyzetekben a kulcs szereplőit - már önmagában ettől is sokkal rendhagyóbb élmény, mint mondjuk egy ilyen szempontból jóval kiszámíthatóbb amerikai mozi -, s tv-filmes hatások ide, olykor picit túlcsorduló érzelmek oda, a Szöulból Busanig tartó fékevesztett apokaliptikus trip kifejezetten feszült, izgalmas és látványos. Látszik a képkockákon, hogy nem kevés zsét invesztáltak a filmbe - a trükk felvételek világviszonylatban is simán megállják a helyüket!
Ja, és a Train to Busan, vagyis egy véráztatta, klausztrofób zombi film Dél-Korea jelenlegi legsikeresebb, legjövedelmezőbb mozifilmje! Nem semmi! 

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése