2015. március 30., hétfő

Submarine


Valóban nagyon nehéz elvonatkoztatni a Submarine esetében Susan Lilian Townsend regényírónő kultikus figurájától Adrien Mole-tól. A Submarine Oliver Tate-je hasonlóan narrál, hasonló problémákkal küszködik, és hasonlóan kínlódik a szerelemmel, mint kedvenc pattanásos brit tinédzserünk. Bár Oliver nem méri rendszeresen a farkát vonalzóval, de a modor, és a félrefésült hajú srác körüli bonyodalmak, valamint maga az ironikus, szatirikus hangvétel hasonló, mint a jól ismert BBC sorozatban. 


Joe Dunthorne regénye talán nem olyan nyers, mint Townsend-é, ellenben Dunthorne „világa” sokkal groteszkebb és elvarázsoltabb. Oliver pedig jóval frusztráltabb, mint Adrien Mole.
A fiatal srác tengeralattjáróként merül alá érzelmei tengerében, s az ő gondolatai jóval megfoghatatlanabbak – elvontabbak -, ha úgy tetszik kevésbénézőbarátabbak”, mint a naplót vezető elődé. 


Viszont: a jellemrajz, a sok kis apró-cseprő momentumnak, történésnek hála, nagyon kerek. Oliver fantazmagóriái „élesek”, tiszták és élénkek, miközben a srác hétköznapjai fakók, ködösek és kopottak. Ez a kettőség remekül kerül bemutatásra – ez a Submarine egyik erőssége, az egészen kiváló színészi játék mellett.
A színészből lett rendező, Richard Ayoade stílusos mozit forgatott: a Submarine abszurd és bizarr, de a direktor mégsem esik át a ló túloldalára, jól ért a hangulatteremtéshez, nem utolsó sorban pedig jó érzékkel választott színészeket a filmjéhez. 


Oliver Tate-ből ugyan nem lesz Adrien Mole – az előd ugyanis jóval karakteresebb -, viszont a Submarine a hibáival együtt is maradandó „cucc”, az összes csetlő-botló, bénázó figurájával együtt.

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése