2015. március 9., hétfő

Under the skin - A felszín alatt


A holland Michel Faber 2000-ben megjelent nagysikerű „crossover” regénye (horror, thriller és science-fiction elemek keverednek a műben) az Under the skin, amelyben Isserley, egy távoli bolygóról jött, női bőrbe bújt idegen járja járgányával Skócia sivár, úttalan útjait és stopposokra vadászik. Nem is horror, nem is sci-fi, inkább egyfajta filozofikus mű Faber írása, mely Zola után szabadon az „állat az emberben” tematikát járja körbe –  s közben természetesen egy csomó létünket érintő kérdést vet fel. 


A filmadaptáció, lévén, hogy egy rendkívül komplex, „rétegelt” irodalmi alkotás az 'alap', nem is tud annyira sokatmondó, kifejező és részletes lenni, mint a regény, s mindemellett picit talán öncélú is.  
Jonathan Glazer azonban Faber művének nyomasztó szenvtelenségét egy az egyben átültette a celluloidra, ami azért nem kis teljesítmény. Ehhez kiváló „eszközül szolgál” Scarlett Johansson, aki cserébe annyira „eszköztelen”, amennyire csak lehet. A színésznő jószerivel csak hideg tekintettel bámul maga elé, és sokkal félelmetesebb, mint Robert Patrick T-1000-ese a T2-ben. 


Glazer Kubrick-fixációja elég erősen jelen van ezúttal is, már a kezdő képsorok is a klasszikus 2001 – Űrodüsszeia-t idézik: egymásba csúszó geometriai formák, „a lény” születése, az emberi nyelvet tanuló idegen hangja – mint amikor egy csecsemő próbálja nagy erőfeszítések árán kimondani az első szót…
Érdekes a nézőpont, érdekes, ahogy Glazer Laurája, a földöntúli teremtmény – vagyis maga Faber – úgy tekint az emberre, mint valami kihalásra ítélt állatfajra. Laura úgy tapos el minket teljesen érzelemmentesen és lelkiismeret furdalás nélkül, ahogyan mi a lábunk közelében sertepertélő, földön hemzsegő rovarokat.  


Az alaptörténet gyors felvázolása után sokan hihetik azt, hogy az Under the skin egy tipikus inváziós, testrablós sci-fi horror, azonban nem hiába a metaforisztikus cím: Glazer egy kőkemény művészfilmet forgatott, a valóban pucérra vetkőző Scarlett Johanssonnal, aki ’lemeztelenedése’ ellenére, még sosem volt ennyire zárkózott és befelé forduló, mint ebben a filmben.
Bizonyára sokan már az első 20 perc után ki fogják kapcsolni Glazer ultra-brutál, jéghideg vízióját. Őket is meg lehet érteni, hiszen valóban nem egy könnyű menet az Under the skin, mely egyébként sok szempontból alulmarad Faber alkotásával szemben.
Ezzel együtt azonban egy maradandó filmről beszélhetünk, maradandó képekkel, kellően „nyomott”, skót hangulattal. Igazi vizuális csemege A felszín alatt. „Jó kis” embert próbáló mozi. 

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése