Jordan Peele bizonyítja – de még
hogyan -, hogy a Tűnj el! sikere és nagyszerűsége nem pusztán egyszeri sziporka
volt. A Mi még komplexebb, még agyasabb, és ha lehet, még zseniálisabb
elődjénél.
A fekete rendező korunk egyik
legizgalmasabb, legtartalmasabb filmese – úgy, hogy egy marginális, sokak által
lesajnált zsánerben, a horror műfajában alkot tevékenyen.
De épp úgy, ahogy a legnagyobbak,
Peele csupán eszközként használja a horror paneleket ahhoz, hogy magvas, összetett gondolatait közvetítse,
s hogy valós, aktuális társadalmi problémákról beszéljen. Van élet az egyszer használatos konzum-rémisztgetésen túl!
A Mi olyannyira komplex,
amennyire mozgókép csak lehet. S bár az első ¾ órában egy klasszikus
dramaturgiájú home invasion horrort nézünk, amelyben a főszereplő családot a
nyaralás során a hétvégi házikóban egy hozzájuk kísértetiesen hasonlító
horror-family kezdi el abuzálni, de miután Peele a jelenséget kiterjeszti,
globálissá teszi, s rájövünk, hogy kvázi az egész világ a doppelgangereivel hadakozik,
egészen új megvilágításba kerül a történet. S tulajdonképpen innen válik igazán
izgalmassá a sztori.
Zavarba ejtő, amit látunk, az Us
ellene megy minden horror klisének, épp ezért nem lehet és felesleges is
vegytiszta zsánerfilmként kezelnünk, jóllehet, Peele nagyon jól tudja, hogyan, miként hozza
a gyanútlan nézőre a frászt. Vélhetően olyan nagyágyúk lehetnek a rendező
ikonjai, mint pl. Stanley Kubrick, vagy George A. Romero, de arra is mérget mernénk
venni, hogy az európai Michael Haneke – és annak Funny Games c. ádáz crossover
mozija – sem ismeretlen Jordan Peele számára.
Mégis, ami végül kisül a Mi-ből,
az teljesen egyedi és sajátos. Bravúros, az ahogy a direktor kezeli és jó
értelemben véve „használja” a zsáner kellékeit gondolatai elbeszélésére.
No persze majd a harmadik film
lesz a vízválasztó, de az már most elmondható, hogy ez az éppen 40 éves fekete
fazon bizony mindent tud a moziról! Nagyszerűen elegyíti a kommersz
összetevőket a mélyebb tartalmakkal, csavaros történeteket ír, látványos, határozott társadalomkritikával sokkol, és nagyon, de nagyon egyedien fogalmaz!
A Mi pár nappal a megtekintése
után is velünk marad, de egyáltalán nem a hátborzongató képkockák miatt. A film
gondolkodásra és töprengésre sarkall – imigyen működik minden nagyszerű mozi!
Klasszikus született kérem!
95%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése