2019. június 6., csütörtök

Csernobil - Chernobyl


Craig Mazin, aki olyan über gagyi komédiák szkriptjéért felel, mint a Superhero Movie, vagy épp a Horrora akadva – borzalmak, most aztán megmutatja, hogy tud székbeszegezős, pofánverős, hatásos – nem hatásvadász! – mozit is forgatni!


Ahhoz, hogy a Csernobil ereje úgy Isten igazából megmutatkozhasson, egyértelműen szükség volt az 5 X 60 percre, hisz így tudta kellő alapossággal körbe járni a direktor a tragikus történéseket. Mert, hogy tragikus történésben 1986 tavaszán bizony nem volt hiány, s ijesztő belegondolni, hogy ha nincs az a maroknyi tudós, és nincs Valery Legasov, milyen elementáris mértékű és erejű katasztrófát idézhetett volna elő a csernobili robbanás. Ami egyébiránt így is a történelem egyik legpusztítóbb, legborzalmasabb atomkatasztrófája.


Mazin filmje dokumentarista alapossággal tudósít, izgalmas, tényszerű, és valós. Nem kertel, és csak nagyon ritkán ragadtatja magát hollywoodi teátrális gesztusokra.
Félelmetes a kép, félelmetes a sorozat minden egyes mozzanata… Átütő operatőri munka támogatja meg az egyébként is közel bravúros történetmesélést és a kiválóan, precízen összerakott szkriptet.


…s nem csak az a félelmetes, ahogyan a szovjet hadsereg katonái életük kockáztatása árán lapátolják ama halálos 90 másodpercben a már felrobbant erőmű tetejéről a grafitot és a törmeléket, hanem az is, ahogy az akkori szovjet vezetés próbálja szőnyeg alá seperni és elhazudni a problémát. Mazin szinte mindenre kitér, bár még 5 x 60 perc sem elegendő a számára, hogy 100%-osan alapos munkát végezzen. Ellenben olyan kitűnő filmet dirigál, amelyre - bizton állíthatjuk - sok-sok év után is emlékezni fogunk. Hisz Csernobilról ennyire pontos és húsbavágó játékfilm még biztosan nem született, így ezen a minőségében is mérföldkőnek tekinthető a sorozat!


De nyilvánvalóan nem lenne ennyire hiteles a történet és maga a film, lehengerlő színészi játék nélkül. Mindezt a kiváló Jared Harris és a mindig megbízhatóan és magas színvonalon teljesítő Stellan Skarsgard biztosítják. De ott van mellettük a nép lelkiismeretét és a Legasov mellett álló tudósokat egy személyben szimbolizáló és megtestesítő fiktív karakter, Ulana Khomyuk, Emily Watson szintén kitűnő alakításában.


Rendkívül jól felépített és jól kitalált forgatókönyvvel van dolgunk, amelyben minden szereplő a helyén van, s minden egyes momentum jelentőséggel teli. Még az az egyébként könnyedén mellékzöngének tekinthető szál is vérfagyasztó, amelyben Barry Keoghan-t láthatjuk, amint a robbanás után társaival az elhagyatott vidéket járja, a fertőzött állatokra vadászva… 


Nem árulunk el titkot azzal, ha azt mondjuk: a Csernobil az év legmegrázóbb filmélménye. A szó szoros értelmében véve azonban nem katartikus, hisz, ahogy Legasov is fogalmaz a történet legvégén az utolsó epizódban, Csernobil az emberi hazugságról szól - a hazugság pedig sosem lehet katartikus! Ugyanakkor borzasztóan nyomasztó, komor és felkavaró Craig Mazin alkotása!


Mégis azt kell mondanunk: ezt a filmet mindenkinek látnia kell, nem ér kihagyni, nem szabad megúszni, hisz elengedhetetlen, hogy szembesüljünk az igazsággal, s rendkívül fontos, hogy tudjunk a ’86-ban történt irtózatos eseményekről!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése