2019. szeptember 23., hétfő

Eufória (1. évad) - Euphoria (Season 1)


Drogok, szex, drogok, ármány, szex, szerelem, leszbikus kapcsolat, ármány, még több drog, és – említettük már? – szex! Ilyen romlott lenne az úgynevezett Z-generáció?


A kult rendező Barry Levinson fia, Sam elég zord képet fest a mai amcsi tinédzserekről... Az Eufória amennyire brutálisan bevállalós, és zavarba ejtően realisztikus, annyira rugaszkodik el a valóságtól is. Ez az ambivalencia különleges trippé nemesíti a sorozatot, s hála a remekül teljesítő fiatal színészeknek, egyfajta kedves-bájos aura lengi körül az alapvetően kicsit sem vonzó történetet.


Amelyet a nyári drogelvonóról épp hazatérő fiatal lány, Rue perspektívájából követhetünk nyomon. A lány végig narrálja a sztorit, s az epizódok elején rendhagyó ismertetőkkel – röpke is eredettörténetekkel - járul hozzá az egyes szereplők kálváriájához, hogy még érthetőbbek legyenek a motivációk.


Levinson szokatlanul kendőzetlen narratívája beránt, berántanak a karakterek is, mégsem a premier plánba mutatott szeretkezések – esetenként hímtagok -, és az ilyen-olyan megbotránkoztató jelenetek miatt válik emlékezetessé az Eufória, hanem a szépen, ügyesen, izgalmasan felépített személyes hangvételű karakterdrámák miatt. 


No persze az író-rendezőnek a 8X50 perc sem elegendő ahhoz, hogy minden egyes szálat elvarrjon, de ezért beszélünk ugye sorozatról, s ezért van benne bőven a pakliban a második évad, ami tekintve az Eufória jelenlegi sikerét, bizonyára nem sokáig várat majd magára!


A szereplők tényleg zseniálisak! A Zendaya művésznéven futó 23 éves pop énekesnő, Maree Stoermer Coleman szabályosan sziporkázik a főszerepben, de szenzációs alakítást nyújt a transznemű modellként elhíresült stílusikon Hunter Schafer, s a fat girl szerepében feszítő Barbie Ferreira is.
A casting tökéletes! Nincs gyenge láncszem!


S ha már szó esett a fiatal tehetségekről, essék szó a mi fiatal tehetségünkről, Rév Marcell operatőrről is, aki dolgozott már együtt Levinsonnal, méghozzá a kiváló, Magyarországon sajnos nem mozipremierezett Assassination Nationben. Rév, amellett, hogy baromi friss és invenciózus beállításokkal dolgozik, érzi a trendeket is!
S ugyan nem jegyzi operatőrként mind a 8 epizódot, kétségtelen, hogy a legmeghatározóbb részek (pl. a karneválon játszódó 50 perc) az ő nevéhez fűződnek, s a sorozat arculatának kialakításában is vaskosan benne van a keze!


Minden szerethető eleme és ellenállhatatlan hangulata ellenére azért az Eufória mégsem teljesen tökéletes! Beszél pl. aktuális társadalmi problémákról, sok esetben azonban mégis a könnyebb utat választva a klasszikus szappan operákra jellemző megoldásokkal oldja fel a konfliktusokat. Ezen felül pedig a záró epizód sem sikerült igazán katartikusra, pedig Levinson érezhetően és láthatóan mindent bevetett a 8. részben! 
De nincs apelláta: így is egy rendhagyó, emlékezetes, nagyon sok szempontból bivalyerős szériát köszönthetünk az Eufória személyében! És persze baromira várjuk a folytatást!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése