25. A kísérlet (2001.)
A híres Stanford-i börtönkísérlet történetét feldolgozó német thriller Moritz Bleibtreu főszereplésével az
egyik legerősebb európai alkotás a műfajon belül. Ha ízekre szednénk, azért
találnánk benne egy-két logikai bakit, s picit a karakterek is egydimenziósak,
ugyanakkor az atmoszféra bivaly erős, a tempó meg lehengerlő! „Meglepő módon” a
2010-es amerikai remake Forest Whitakerrel
és Adrien Brody-val már korántsem
sikerült olyan frankón, mint az eredeti…
24. Alvilági játékok (2006.)
…amikor Josh Hartnett még a csúcson volt… a Lucky Number Slevin Guy Ritchie alkotásainak hangulatát idézi, de Paul McGuian olyan kellemes, stílusos és
elegáns thriller-adalékokkal fűszerezte művét, melyek egy minden ízében
egyedi és különleges esszenciát eredményeztek. Ármánykodás, gengszterháború,
senki sem az, akinek látszik… Szeretjük!
23. Az árva (2009.)
…bár Jaume-Collet Serra (Éjszakai
hajsza; Non-stop) nem a veretes, míves alkotásairól híres, de 2009 egyik
legerősebb pszicho-terrorját tutira neki köszönheti a nagyérdemű. A rendezőnek gyakrabban kellene kirándulást tennie a horror-thriller műfajában, mivel az Orphan egy valóban emlékezetes, ütős kis
darab. A megjelenéskor a kritikák ugyan nem ölelték egyöntetűen a keblükre a
filmet, azóta azonban egész szép kis rajongótábort gyűjtött magának Az árva – teljesen megérdemelten.
22. Azonosság (2003.)
James Mangold Agatha Christie
szellemében fogant krimi-thrillere egy rendkívül csavaros forgatókönyvvel
felvértezett, vérbeli bűnügyi történet. Több szálon futó, titokzatos, misztikus
mozi, amelynek végkifejlettét tuti, hogy még a legádázabb, leggyakorlottabb
krimi-rajongó sem fogja megfejteni. Csillagos ötös szkript!
21. Cukorfalat (2005.)
Merész témaválasztás, merész
kivitelezés, merész képek és merész történetvezetés. A Hard candy sokkoló kamaradarab az interneten ténykedő pedók és
aberráltak világáról. David Slade (Hannibal; Alkonyat – Napfogyatkozás) mozija
nem ítélkezik és nem is bocsátkozik demagóg vitába a témával kapcsolatban.
Ellenben rendkívül hatásos és igazán „tökön rugdalós” mozi - ha érted mire
gondolok. Jó kis torture thriller, az
akkor még szárnyait bontogató, kiváló Ellen
Page-el és a visszafogottan, intelligensen "színészkedő" Patrick Wilsonnal.
20. A belső ember (2006.)
Inkább akciófilmként emlegetik, Spike Lee-nek azonban az olyan kiváló heist-thrillerek ’feszült-játékos’ atmoszféráját sikerült újraértelmeznie az Inside man-el, mint az Italian job, A nagy balhé, vagy példának okáért A nagy balfogás. Izgalmas, kiszámíthatatlan ’rabló-pandúr’ mozi.
19. Match point (2005.)
Woody Allen sokakat meglepett 2005-ös crossover mozijával - egészen odáig nem készített még
hasonlóan zavarba ejtő „bűnfilmet”.
Ugyan nem vegytiszta thriller a Match
point, de a kezdeti, Woody-ra jellemző társadalomkritikus és
romantikus-drámai zsánerkavalkád hamar átvált „gonoszba”. Hirtelen egy elképesztően
mocskos és ’kényelmetlen’ thriller kellős közepén találja magát a néző. A Match
point kegyetlenül, rezzenéstelen arccal facsarja ki a lelket…
18. I saw the devil (2010.)
A dél-koreai filmipar egyik közkedvelt témaköre, a „bosszú” a
mozgatórugója Kim Jee-Woon ultra
kemény thrillerének. A 2011-es Sundance-en
debütált I saw the devil-t gyakorló thriller-fogyasztóknak ajánljuk. Nem egy könnyű menet, annyi
szent!
17. A gépész (2004.)
Brad Anderson (A 9. szalag;
Transz-Szibéria) inszomniás víziója nem csak és kizárólag a csont soványra
fogyott Christian Bale miatt érdekes. A The machinist spanyol koprodukcióban készült, s ezen ’tulajdonságának’ köszönhetően –
szerencsére – teljes mértékben nélkülözi az amerikai ’hagyományokat’. Anderson rémálomszerű mozija kifejezetten egyedi, hátborzongató atmoszférával bír.
16. Viharsziget (2010.)
Dennis Lehane neve szinte garancia a minőségi thrillerre. Szerintünk nem a Viharsziget a
legjobb Lehan-adaptáció, és még csak
nem is a legfrankóbb Scorsese- DiCaprio
együttműködés - ettől még persze kiváló film! Gonoszkodhatnánk, hogy egy Martin Scorsese szintű direktornak egy ilyen jellegű
mozi szimpla ujjgyakorlat, de Isten ments, hogy magunkra haragítsuk a
rajongókat! A Viharsziget a klasszikus thriller hagyományokat követve válik a zsáner 21. századi - szintén - klasszikus darabjává!
15. A 13-as (2005.)
Géla Babluani francia alkotása valódi kis remekmű! Nagyon minimál, nagyon szűkszavú - ellenben hatalmasat „szól”. Babluani
2010-ben elkészítette A 13-as
remake-jét Sam Riley-vel, Jason Stathammel és Mickey Rourke-al a főszerepben, de a hangulatteremtésről 5 évvel később az
eredeti mű elkészítése után már megfeledkezett a direktor. Mindenképp a 2005-ös
verziót ajánljuk, amennyiben egy jó kis noir-os,
fekete-fehér „nyomasztásra” vágysz!
14. Titokzatos folyó (2003.)
Nagyszerű szereposztás, nagyszerű
történet, és egy ereje teljében lévő rendező, Clint Eastwood. A második kedvenc Lehane-adaptációnk a ’90-es évek legjobb krimi-thrillereinek
hangulatát hozza a legminőségibb szinteken!
13. Zodiákus (2007.)
Sokan nem tudtak igazán mit
kezdeni Fincher 2007-es
sorozatgyilkosos thrillerével. Nehéz dolga volt a rendezőnek, hiszen
mindenki a Hetedik meghökkentő
fordulatait várta tőle, ő azonban egy lassú tempójú, málházós, epikus filmmel rukkolt elő. Mi imádjuk a Zodiac-ot,
mert a hangulat magával ragadó, ráadásul Fincher bebizonyította, hogy
nem a lezárástól és a kötelező csavartól lesz egy thriller igazán emlékezetes. Ja, és mindemellett egy eszméletlenül erős kordokumentum is a Zodiákus. Mestermunka a javából!
12. Blue ruin (2013.)
Kedvenc FIPRESCI-díjas
bosszúfilmünk: véres, észveszejtő, ádáz ámokfutás. Szikár neo-western. Jeremy Saulnier for
president!
11. A tégla (2006.)
Bár a sznobok és az elitisták a
2002-es eredetire, a hongkongi Szigorúan
piszkos ügyekre esküsznek, szerintünk Scorsese
remakeje is van legalább olyan jó,
mint az „oridzsinál”. Sőt, a queens-i
mozimágus valamelyest fogyaszthatóbbá és áttekinthetőbbé tette a sztorit,
ami egyértelműen a történet javára vált. Nyilván nem ez a legfaszább Scorsese-mozi,
de A tégla egy frankón összerakott,
kemény, odabaszós, kompromisszummentes thriller. És akkor a sztárparádéról még
nem is beszéltünk…
10. Elcserélt életek (2008.)
A megtörtént eseményeket
feldolgozó, drámai színezetű Eastwood-thriller
az egyik legmegdöbbentőbb, legsokkolóbb alkotás volt 2008-ban. Izgalmas,
tragikus, fájdalmas, éjsötét sztori ez, mely napokkal a megtekintése után sem
hagy nyugodni. Angelina Jolie élete
egyik legkitűnőbb alakítását nyújtja a filmben…
9. Nem vénnek való vidék (2007.)
…bár Cormac McCarthy aztán végül mégis inkább megmaradt az irodalomnak,
és nem menetelt tovább olyan diadalittasan Hollywoodban, a Coen-testvérek 2007-es, 4
Oscar-t begyűjtött alkotása azért remek „kis” írói antré volt az
álomgyárba… Íme a modern-western:
sokkal mocskosabb és ’dörtibb’, mint
az old-school, és sokkal eszementebb
fazonokat és szitukat vonultat fel, mint anno a John Wayne-filmek. Chigurh
elcseszett figuráját – frizuráját (?) - sosem feledjük…
8. Hideg nyomon (2007.)
…és íme a kedvenc Lehane-mozink. Ben Affleck elképesztő érzékenységgel és finomsággal nyúlt ehhez a sokrétű, sokoldalú alapanyaghoz. Affleck rendezői bemutatkozása több,
mint reményt- és bizakodást keltő. A Hideg
nyomon az elmúlt pár év egyik legsokatmondóbb krimi-thrillere.
Elgondolkodtató, komplex, nem utolsó sorban pedig izgalmas, és feszültséggel teli.
7. Holtodiglan (2014.)
Ismét Ben Affleck, de ezúttal a kamera másik oldalán, méghozzá maga a mester,
David Fincher rendezésében. Nem
igazán készült erősebb bűnügyi mozi tavaly, ráadásul olyan „gyönyörű”
társadalomkritikát rejt magában Fincher alkotása, amely páratlan a maga
nemében. Dark side of the american dream…
6. Éjjeli féreg (2014.)
Lényegre törő és arcbamászó thriller a média árnyoldaláról. A „műsort” Jake Gyllenhaal nagyszerű alakításában
élvezhetjük, a szintén nagyszerű Dan
Gilroy vezényletével. Öveket
bekapcsolni, véres sztori-vadászat indul!
5. Beszélnünk kell Kevinről! (2011.)
Ismét egy roppant mód „mélyen
szántó” darab a listán, amely a drámai él ellenére határozott thriller
vonásokat (is) mutat. Lynne Ramsay
’pszicho-filmje’ kemény trip, hisz
ilyen naturálisan és kendőzetlenül még senki nem ábrázolta anya és
gyermeke egymásnak feszülését – nem beszélve arról, hogy a filmvégi jól irányzott
gyomros is igen ’emlékezetesre’ sikeredett. Egészen ördögi...
4. Fogságban (2013.)
Denis Villeneuve 153 perces,
faltól falig tökéletes, feszültségtől duzzadó műve vitán felül 2013 – és egyben
az utóbbi jó pár év egyik – legnyomasztóbb thrillere. Kimagaslóan jó színészi
alakítások – Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal, Paul Dano, Terrence Howard – és tömény
izgalom.
Kínkeserves, kényelmetlen tortúra a Fogságban, melynek lezárása az 1988-as
holland remekművet, a Spoorloos-t idézi.
3. Memento (2000.)
Christopher Nolan - szerintünk - egyetlen
hibátlan remekműve. Titokzatos kirakós játék, melyben a kiváló Guy Pearce a kulcsfigura. Csavaros
feladvány, rendhagyó szerkesztés, zseniális operatőri munka. Masterpiece!
2. Donnie Darko (2001.)
Hívhatjuk sci-finek,
aposztrofálhatjuk létkérdéseket feszegető filozófiai műként, nevezhetjük látomásos
thrillernek… Teljesen mindegy. A Donnie
Darko a 2000-es évek egyik legfontosabb és legnagyobb hatású műve,
hihetetlenül komplex, isteni vízió. Mese, valóság, mágikus realizmus – a legmerészebb
indie film ever… Látni kell! Nem
egyszer, többször! Aztán beszélni kell róla, kivesézni, elemezni, megvitatni!
1. Oldboy (2003.)
Oh Dae-soo kálváriája maga a nagybetűs dráma, Chan-wook Park mesterműve pedig maga a nagybetűs thriller. Gyomorba
vágó, felkavaró, rendkívüli, letaglózó - és még hasonlók… Ez az a film, ez az a
’téma’, amit sehol másutt nem vittek volna filmre ilyen rendhagyó
módon, mint Dél-Koreában. A hatalmas,
világraszóló siker után naná, hogy készült amerikai remake, amely naná, hogy
csak gyenge másolata az eredetinek. „Aki
nevet, azzal együtt nevet a világ, aki sír, az egyedül sír.”
+ Mocsárvidék (2014.)
A hazánkban csak néhány hete
bemutatott spanyol krimi-thriller az év egyik legerősebb mozija eddig. „Kellemes”, lassú folyású
nyomasztás, mégis érdekfeszítő, a hangulat pedig beszippant már úgy nagyjából
az első 5 percben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése