Hónapok óta arról beszél a
filmvilág, hogy Trey Edward Shultsnak,
a pillanatok alatt kultikussá vált Krisha
rendezőjének fogjuk "megköszönni" 2017 legparább horror moziját, az It comes at night-ot. Ezen feltételezésre
nagyban ráerősítettek a sztoriról szépen, lassan, egyre több infót csepegtető trailerek, és a belőlük áradó
mérhetetlen feszültség.
Az USA-ban június elején
bemutatott legfrissebb horror szenzáció azonban közel sem az, aminek az
előzetesek alapján mutatta magát. Az A24 égisze
alatt elkészült mozi követi a stúdió független filmes mezsgyéjét, s épp
úgy, ahogy a korábbi nagy durranás, a The
Witch, Shults filmje sem a horror
elődök által kitaposott úton halad.
Keménykötésű, szikár képekkel
operáló, közel eseménytelen – de épp eseménytelenségével feszültséget generáló
-, lassú folyású pszicho-horror az It
comes at night. Aki olyasféle popcorn
horrort vár, mint a tavaly nyár végén bemutatott Vaksötét, az bizony csalódni fog.
Shults mélyre megy – bár talán kutakodhatott volna még lentebb -, s
az embert, az emberi pszichét, az ismeretlentől való eszelős félelmet állítja
filmje középpontjába - s az ez utóbbihoz köthető, az elmén egyre jobban elhatalmasodó
paranoiát.
Az It comes at night főszereplői gázmaszkban, lőfegyverekkel
felszerelve cirkálnak a messzi, távoli, helyrajzilag beazonosíthatatlan
vadonban, s minden neszre, zajra összerezzennek és visszavonulást fújnak. Valami
megmagyarázhatatlan történt odakint korábban. Feltehetően egy halálos
betegség, valamiféle pestis-szerű járvány tizedelte meg az emberiséget. A családját istápoló apa – Joel Edgerton hibátlan alakításában –
pedig nem törekszik másra, csak a túlélésre, s hogy feleségét és 17 éves fiát
biztonságban tudja.
Shults egészen remekül aknázza ki a posztapokaliptikus alaphelyzet
adta lehetőségeket. Ebben a szituban aztán tényleg benne van a horror! A feszültség pedig
a történet előrehaladtával csak nőttön nő.
A nem túl beszédes, mégis igen
sokat mondó karakterek, s a sztori hátterében határozottan meghúzódó dráma és az ehhez kapcsolódó lelki
folyamatok pórias ábrázolása komplex élménnyé duzzasztják az
alkotást, nem beszélve a misztikus, már-már sci-fibe hajló hatásoktól, és
váratlan jelenetektől.
Az It comes at night azonban mégsem a horrorisztikus jellegével hat –
azon összetevői a cselekményt figyelembe véve eleve elenyészőek, és a zsánerhez szokott „profikat” nem is fogják igazán
földbe döngölni -, hanem a titokzatos, kiszámíthatatlan atmoszférájával, Edgerton, és Christopher Abbott emlékezetes párharcával és összenézéseivel, Kelvin Harrison Jr. szenzitív
alakításával, és a filmvégi, sokkoló, tragikus fináléval.
80%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése