2015. június 26., péntek

Mocsárvidék - La isla minima


1980-at írunk, a helyszín Spanyolország déli része - valahol a lápvidéken járunk.
Az isten háta mögötti településre két madridi nyomozót vezényelnek, hogy derítsék fel két tizenéves testvérlány eltűnésének körülményeit. Az ügy végül drámai fordulatot vesz, miután egy környékbeli kanálisban két férfi rátalál a lányok megerőszakolt, megcsonkított holttestére.
Úgy tűnik, sorozatgyilkos szedi áldozatait…


Muszáj kiemelnünk a kontextust, vagyis a történelmi hátteret. Ekkoriban ugyanis – a ’80-as évekről beszélünk ugye - Spanyolország nagy változások elé nézett. Maga mögött hagyta a Franco-érát, de még nem került olyan távol tőle, hogy minden egyes sallangjától és utózöngéjétől megszabadulhasson.
Tüntetések, sztrájkok… mindezt érintőlegesen ugyan, de meg is jeleníti a film: a politikai vonal valamilyen formában végig ott húzódik a háttérben.
Ettől függetlenül ugye ez mégiscsak egy krimi, s a hangsúly a nyomozáson és a bűnügy felderítésén van.
 

Mivel az Andalúz lápvidék és Louisiana mocsaras deltája között vonható némi párhuzam, illetőleg a hangulat – a szikár szótlan narratíva -, valamint a sztori titokzatossága is nagyban hasonlít Matthew McConaughey-ék tavalyi zseniális True Detective-jéhez, ezért a kritikusok nagy része ezt az ’egyezést’ emeli ki a filmmel kapcsolatban.
Pedig Alberto Rodríguez Mocsárvidékének forgatása a Pizzolato-sorozat előtt kezdődött, s jóval többről van itt szó kérem, mint holmi True Detective – utánérzésről. 


A La isla minima minimalista eszközökkel operál, gyönyörűen fényképezett (a madártávlatból fotografált táj olyan, akár egy bizarr, absztrakt festmény), feszült, izgalmas krimi, amelyre tuti, hogy napokkal a megtekintése után is emlékezni fogsz.
Pesszimista mozi ez, hiszen hiába történik meg a „feloldás” a film végén, Rodríguez nyilvánvalóvá teszi, hogy semmi sem csak ’fekete’ és ’fehér’, nincsenek csak ’jók’ és csak ’rosszak’. Az élet ennél sokkal bonyolultabb…


A Mocsárvidék az újkori európai filmművészet egyik ékköve.
Remekbe szabott, elegáns, de végtelenül kegyetlen alkotás, amely épp szótlanságával és szűkszavúságával válik igen-igen beszédessé.
A zsáner kedvelőinek kötelező darab!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése