40.
Ördögsziget
– Kongen av Bastoy (Norvégia, Marius Holst, 2010.)
Az Ördögsziget
egy fiatalkorúak számára fenntartott norvég fegyintézetbe kalauzolja a nézőt. A
17 éves Erling nem sokkal az intézetbe kerülése után lázadást szít a szadista
őrök, valamint a kegyetlen vezetés ellen. Izgalmas comig-of-age börtön sztori
barátságról, az emberi jellemről, jellemfejlődésről, becsületről, igazságról,
igazságérzetről. Csak a szokásos skandináv minőség.
39.
Az
eltűnés sorrendjében – Kraftidioten (Svédország, Hans Petter Moland, 2014.)
Meglepő módon
az amerikai „újra” nem lett vállalhatatlan, mégis a svéd eredetit ajánlanánk
mindenki figyelmébe, ami azért mindenképpen jobb karaktereket állít csatasorba,
autentikusabban és eredetibben mondja el a fiát tragikus hirtelenséggel
elveszítő, bosszúra szomjas, mindenre elszánt hókotró édesapa sztoriját.
Meglehetősen bizarr, abszurd és vicces, éjfekete humorral felvértezett véres
móka. Maga Tarantino sem csinálhatta volna jobban.
38.
Mocsárvidék
– La islaminíma (Spanyolország, Alberto Rodríguez, 2014.)
A True Detective szellemiségében
fogant spanyol krimi az elmúlt 10 év egyik legerősebb európai bűnügyi mozija.
Szikár, szűkszavú, kőkemény, emlékezetes menet!
37.
Szívek
királynője – Dronningen (Dánia, May el-Toukhy, 2019.)
Megrázó,
kellemetlen téma. A Szívek királynője nem mismásol: a maga pőre
mezítelenségében mutatja meg – szó szerint is akár – a középkorú nő és a
mostoha fiú románcát. A végjáték ugyan előre megjósolható, a film akkor
is rendkívül hatásos és felkavaró.
36.
Testről és
lélekről - On body and soul (Magyarország, Enyedi Ildikó, 2017.)
A bravúr nem
sikerült, nem lett még egy idegen nyelvű filmnek járó Oscar-unk, ez azonban
kicsit sem csökkenti Enyedi Ildikó mélyen szántó, komplex drámájának érdemeit.
Borbély Alexandra okkal és joggal kapta meg az Európai Filmdíjat, a filmet
magát pedig megérdemelten övezte kiemelt figyelem! A szerelem témaköréről
előtte így még soha senki…
35.
Bikanyak
– Rundskop (Belgium, Michael R. Roskam, 2011.)
Megrendítő
belga krimi Matthias Schoenaerts elképesztően szuggesztív alakításával. Sokkoló,
fájdalmas, végtelenül hatásos dráma. Nem leszel tőle feldobva, viszont
garantáltan emlékezni fogsz rá – mindig.
34.
Ruben
Brandt, a gyűjtő – Ruben Brandt, Collector (Magyarország/Szlovénia, Milorad
Krstic, 2018.)
Óda a
képzőművészet nagyjaihoz, magához a művészethez, egyedi, szokatlan tálalásban,
elképesztő vizualitással. Az utóbbi évek egyik leginvenciózusabb animációs
mozija a magyar-szlovén koprodukcióban készült Ruben Brandt.
33.
Nővér –
L’enfantd’enhaut (Svájc, Ursula Meier, 2012.)
Svájc, ahogy
még nem láttad. A csóringer testvérpár a burzsoázia által látogatott menő
síparadicsomba jár síléceket lopni. Hiába, az élet Európa leggazdagabb
államában sem fenékig tejfel. Végtelenül realisztikus és gyomorba vágó
szocio-dráma.
32.
Sötétben
– Aus dem Nichts (Németország, Fatih Akin, 2017.)
A török származású
német kult rendező a 2000-es évek derekán elhíresült neonáci csoportok által
elkövetett merénylet sorozatról, az ún. „dönergyilkosságokról” beszél 2017-es
mozijában, amelyben egy férjét és gyermekét elvesztő anya drámáját követhetjük
nyomon – az idilli kezdetektől a tragikus végkifejletig. Diane Kruger
szenzációs a főszerepben, a film pedig rendkívül megrázó és felkavaró.
31.
Életem Cukkiniként
– Ma vie de Courgette (Svájc, Claude Barras, 2016.)
Svájci
stop-motion sziporka. Elragadó történet, ami a maga egyszerűségében válik kimagaslóan
nagyszerűvé. Igazi kis gyöngyszem!
30.
Teljesen
idegenek – Perfetti sconosciuti (Olaszország, Paolo Genovese, 2016.)
A modern kor
emberének illúzióikkal, hazugságokkal teli álságos hétköznapjai. Látszat-világ,
social media, (ön)csalás és önámítás. Genovese minderről rendkívül
szórakoztató modorban vall. Az elmúlt dekád egyik legsikeresebb európai
közönségfilmje!
29.
Amíg
alszol – Mientras duermes (Spanyolország, Jaume Balagueró, 2011.)
Elképesztően
feszült spanyol pszicho-thriller, melyben a barcelonai apartmanházban
házmesteri feladatokat ellátó César vegzálja az ott lakókat. Kiemelten a
gyönyörű Clara-t. A lány César rögeszméjévé válik, s a férfi nem nyugszik, amíg
valami módon meg nem kaparintja magának Clara-t. Irtó félelmetes, nagyon beteg,
nagyon európai.
28.
45 év
– 45 Years (Anglia, Andrew Heigh, 2015.)
Amikor épp a
45. házassági évforduló előtt kérdőjeleződik meg egy egész élet, azaz maga a
házasság. Nagyon finom, de mégis nagyon kellemetlen dráma, a kiváló Charlotte Ramplinggal
és Tom Courtenay-el.
27.
A bűnös
– Den skyldige (Dánia, Gustav Möller, 2018.)
Első osztályú
kamara thriller egyenesen Dániából. Jacob Cedergren olyan lehengerlő
one-man-showt produkál, amire csak a legnagyobbak képesek. És persze hogy elviszi a hátán ezt az egyszemélyes Hitchcocki feszültséggel felvértezett mozit, melyet még a Sundance-en is díjjal jutalmaztak.
26.
Lavina–
Forcemajeure (Svédország, Ruben Östlund, 2014.)
Egy família széthullása,
apuka totális kudarca. A történések mechanizmusát thrillereket megszégyenítő
feszültséggel, suspense-szerűen adagolja Östlund, pellengérre tűzi a modern
jóléti társadalmat, s az egyén családhoz fűződő viszonyát. Hogy mennyire
énközpontú és önző az ember, hogy egy krízis helyzetben ösztönösen nem a
gyermekeit és a feleségét, hanem az iPhone-ját és magát menti inkább. Ha jobban
belegondolunk – márpedig Östlund tesz róla, hogy jobban belegondoljunk -
brutális...
25.
Thelma
(Norvégia, Joachim Trier, 2017.)
Szuper okos
szuperhős film Norvégiából. Nem DC, nem Marvel, a Thelma azonban „szuperhősebb” az amerikai szuperhős mozik legjavánál!
24.
Csendes
szív – Stillehjerte (Dánia, Bille August, 2014.)
Kőkemény családi dráma, amelyben
évtizedes sérelmek kerülnek a felszínre. Láttunk már ilyet? Láttunk! A Csendes
szív fő témája azonban egy olyan mindmáig megosztó topik, amelyben vajmi
kevesen mernek ennyire határozottan állást foglalni. Bille August csodálatos
érzékenységgel vezeti át a történeten a nézőt, s az egyébként kellemetlen témát
képes játszi könnyedséggel, a maga természetes mivoltában tálalni. Halálról,
élni nem akarásról keveseknek sikerül ilyen őszintén beszélni.
23.
Rozsda és
csont – De rouille et d’os (Franciaország, Jacques Audiard, 2012.)
Szívbemarkoló film egy utcai
harcos és egy delfinidomár lány különös kapcsolatáról. Marion Cotillard és
Matthias Schoenaerts óriásit játszanak ebben az egyedi hangvételű, különleges
moziban.
22.
Érettségi
– Bacalaureat (Románia, Cristian Mungiu, 2016.)
Mungiu
legerősebb munkája, a kultikus 4 hónap, 3 hét, 2 nap mellett. Az Érettségi
ismét a román rögvalóságba kalauzolja a nézőt, melyben egy kisvárosi orvos küzd
lánya reputációjának visszaállításáért, megtartásáért. S ugyan már volt, nincs
Ceausescu, a szelleme mégis kísért.
21.
Áldozat
– Elle (Franciaország, Paul Verhoeven, 2016.)
A film, amelyben Paul Verhoeven –
tudod, az „elemi ösztönös” – és Isabelle Huppert csinál viccet a nemi
erőszakból. Na jó, nem egészen viccet, de az biztos, hogy a témát még sosem kezelte senki ennyire ironikusan. A
rendező nem hazudtolja meg magát: az Elle thrillerként is briliánsan
működik, Huppert pedig élete egyik legkiemelkedőbb alakításával hálálja meg ezt
a nem minden napi szerepet.
20.
Jó éjt,
anyu! – Ich seh, ich seh (Ausztria, SeverinFiala – Veronika Franz, 2014.)
Méltatlanul alulértékelt osztrák
pszicho-mozi. A Jó éjt, anyu titokzatos, talányos, feszültséggel teli hidegrázós
történet, mely Michael Haneke csúcsteljesítményeinek szellemében fogant.
19.
Ida (Lengyelország,
Pawel Pawlikowski, 2013.)
Rokoni
kötelék, két különböző személyiség, két nő, s az ő elképesztően magával ragadó
történetük. Pawlikowski fekete-fehér szűkszavú drámája minden rangos díjat
bezsebelt 2015-ben: Oscar, BAFTA, Európai Filmdíj, csak hogy
a legjelentősebbeket említsük.
18.
Utoya,
július 22. – Utoya 22. juli (Norvégia, Erik Poppe, 2018.)
Egy
elképesztően húsbavágó történet, melyet Erik Poppe dokumentarista stílusban
álmodott a vászonra. Nem véletlen, hisz így érvényesül mozgóképen a
leghathatósabban a 2011 nyarán, Utoya szigetén lezajlott tragikus bő egy óra.
17.
Egy jobb
világ – Haevnen (Dánia, Susanne Bier, 2010.)
Mindenki azzal
jön, hogy Susanne Bier moziját minden bizonnyal a Hollywood-kompatibilis
narratíva miatt ölelte keblére az Amerikai Filmakadémia 2011-ben. Ugyanakkor
balgaság lenne elvitatni a film erényeit, s Bier szemére vetni a tengerentúlon
töltött időt. Hisz a rendezőnő pont a jó dolgokat hozta vissza magával Dániába. Számos
nagy pillanata van a Haevnennek, s úgy beszél globális társadalmi problémákról,
hogy az valóban érthető és értelmezhető, s olyan példákkal illusztrál, amelyek
életszerűek és valóságosak. S ráadás
gyanánt ott van Mikael Persbrandt kifinomult, érett, emóciókkal teli játéka.
16.
Kosok
– Hrútar (Izland, Grimur Hákonarson, 2015.)
Festői táj,
egy birkatenyésztő testvérpár, akik több évtizednyi gyűlölet és harag után
ismét egymásra találnak, hogy a lakóhelyük birkáit megtámadó végzetes járványon közös erővel kerekedjenek felül. Egyszerű, mégis nagyszerű történet a testvéri
kötelékről, a megbocsátásról és a vezeklésről. 2015-ben díjak tömkelegét
gyűjtötte be ez a kis izlandi műremek – teljesen megérdemelten.
15.
Egy
háború – Krigen (Dánia, Tobias Lindholm, 2015.)
Az
afganisztáni őrület utórezgései, melynek fókuszában az individuum, s a háború
egyénre gyakorolt hatása áll. Pilou Asbek lehengerlően játszik, A vadászat
szrkiptjét jegyző Tobias Lindholm rendezése precíz és pontos. Hatásos film az
Egy háború, mely az Oscar-gálán a Saul Fia egyik releváns vetélytársa
volt.
14.
Borgman
(Hollandia, Alex van Warmerdam, 2013.)
Színházi
múlttal rendelkező rendező, egy bizarr, kissé szatirikus, helyenként
polgárpukkasztó, tűéles történet, s egy szenzációs alakítást prezentáló
főszereplő. A Borgman hátborzongató, olykor abszurdba hajló társadalomkritika.
Haneke Funny games c. mesterművével rokon.
13.
A törzs
– Plemya (Ukrajna, Myroslav Slaboshpytskyi, 2014.)
A bentlakásos,
siketek számára fenntartott iskolában játszódó felkavaró alkotásban egy büdös
szó nem hangzik el. A síri csöndnél pedig nincs fojtogatóbb – pláne, ha közben
ilyen sokkoló események peregnek a szemünk előtt. A román direktor,
Cristian Mungiu rezignált, dokumentarista stílusa ugyan megidéződik,
Slaboshpytskyi alkotása így is egyedi, formabontó mozi.
12.
Dogman:
Kutyák királya – Dogman (Olaszország, Matteo Garrone, 2018.)
Előre
sejthető, hogy Marcello bukik majd, Garrone azonban zseniális ritmusérzékkel
vezeti át főszereplőjét a stációkon. A kisember szélmalomharca a rendszer
ellen. Hogy: bármennyire is szeretnénk azt képzelni, hogy az igazság minden esetben győzedelmeskedik,
a valóság sokkal zordabb képet mutat. Az erősebb, az erőszakosabb ugyanis mindig felzabálja a gyengét.
11.
Szerelem
– Amour (Ausztria, Michael Haneke, 2012.)
S ha már
szerelem, Haneke Amour c. szívettépő drámája talán a legkomplexebb európai alkotás a
témában. Az idős házaspár története törékeny, fájó, de minden tragikus vonása
ellenére is felemelő mozi. Gyönyörű film, gyönyörű történet.
10.
Hidegháború
– Zimna wojna (Lengyelország, Pawel Pawlikowski, 2018.)
Aligha
készítettek ennél szebb, könnyfakasztóbb, varázslatosabb ódát a szerelemhez.
Pawlikowski mesterműve csodálatos zenével, még csodálatosabb képekkel, és két
szenzációs alakítással töri darabokra szívünket.
09.
A homár
– The Lobster (Görögország, Yorgos Lanthimos, 2015.)
Lanthimos első
nemzetközi filmje, amelyben olyan sztárok segédkeznek neki, mint Collin
Farrell, és Rachel Weisz. Extrém, rendkívüli disztópia, bizarr love story? Tök
mindegy. A „görög” hatása alól lehetetlen szabadulni!
08.
Szeretet
nélkül – Nelyubov (Oroszország, Andrey Zvyagintsev, 2017.)
Az orosz
sztárrendező ismét a lélek bugyraiban vájkál, ezúttal azonban jóval
kegyetlenebbül, mint a Leviatán esetében. Címéhez hűen kifejezetten morózus,
zord, depresszív film a Szeretet nélkül. Zvyagintsev megint nagyon érzi, hogy
hogyan szippantsa be a nézőt, s hogy miként vigye be a leghatékonyabban a
gyomrost.
07.
Leviatán
– Leviafan (Oroszország, Andrey Zvyagintsev, 2014.)
Zvyagintsev Leviatánja
letarolta Cannes-t, megnyerte a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden
Globe-ot, s ugyanebben a kategóriában Oscar-ra is jelölték (végül az Ida ütötte
ki a nyeregből). Kolya harca a korrupt rendszer ellen egyrészt az orosz
viszonyokat ekézi, de valójában globálisan is értelmezhető: a kisember hiába
küzd a „nagyok” ellen, rendre a rövidebbet húzza. De nem csak ez a tanulsága
Zvyagintsev kiváló mozijának! Mely amellett, hogy tragikus, és drámai, mer
ironizálni, és az esendő ember kiszolgáltatottságán intelligensen élcelődni.
06.
Láthatás
– Jusqu’á la garde (Franciaország, Xavier Legrand, 2017.)
Súlyos film.
Mindig aktuális, és érvényes családi dráma, szocio-kórkép, a legádázabb
thrillerek feszültségével, frusztráltságával.
05.
Saul fia
(Magyarország, Nemes Jeles László, 2015.)
Cannes, Golden
Globe, Oscar… csak a legfontosabb mérföldkövek. Nemes Jeles első filmje mindent
vitt. Abszolút megérdemelten!!! A Saul fia diadalmenete Magyarország
diadalmenete is egyben! Legyünk büszkék, hisz ez a film valóban egyszeri,
utánozhatatlan és megismételhetetlen!
04.
Suburra
(Olaszország, Stefano Sollima, 2015.)
Több szálon
futó, csavaros, agyas, elképesztően hangulatos gangsta-krimi. Róma, korrupció,
politika, gyilkosságok, megvesztegetés. Lebilincselő mozi, zseniális score,
remek karakterek, a szövevényesség ellenére pergő ritmus, kiváló dramaturgia,
és emelkedett pillanatok. Sollima a modern gengszterfilmek egyik legjobbját
tette le az asztalra.
03.
A
vadászat – Jagten (Dánia, Thomas Vinterberg, 2012.)
Oscar-jelölt
Vinterberg-mozi. A Születésnap mellett az eddigi legerősebb darab a rendezőtől.
Kellemetlen téma, rendhagyó tálalásban. Előítéletekről, a kimondott szó
erejéről, megaláztatásról, igazságról. Ja, és: Mads Mikkelsen!
02.
Keresztút
– Kreuzweg (Németország, Dietrich Brüggemann, 2014.)
Ilyen
erőteljesen és intelligensen még sosem kapta meg a magáét az intézményesített
vallás. Brüggemann Keresztútja vakmerő, bátor mozi. Fontos, szókimondó alkotás,
tűpontos színészi játékkal, kiváló szerkesztésben.
01.
A vörös
teknős – La tortuerouge (Franciaország, Michael Dudok de Wit, 2016.)
Oké, a
StudioGhibli „besegített”, de a sztori akkor is de Wit fejéből pattant ki, és
még a kecskeméti grafikusok is hozzátették a magukét. Az eredmény: a valaha
készített egyik legcsodálatosabb, legvarázslatosabb animációs film. A vörös
teknős mestermunka a javából, 10/10, 100%, nincsenek rá szavak…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése