2018. július 20., péntek

Escobar - Loving Pablo


Pablo Escobar. Az az Escobar, aki 1988-ben a Forbes szerint a világ hetedik leggazdagabb embere volt, s aki Rionegro-ból a világ leghíresebb – és leghírhedtebb – kokain bárójává nőtte ki magát: Medellín, s egyben az egész világ drog-császárává.
Pablo a 80’-as évek derekán a világ kokainkereskedelmének a 80%-át tartotta a kezében. Évente 22 milliárd dollárt fialt neki a „biznisz”, és hát – ahogy a film is megemlékezik személyiségéről -, abban rejlett felemelkedésének titka, hogy akit lehetett, megfélemlített – vagy hidegre tett. 


Escobar kegyetlen gyilkos volt. Farmján, a Hacienda Nápoles-en gyakorta tartott zártkörű partikat, s ezen partik alkalmával - kvázi "szórakoztató" attrakcióként - előszeretettel fojtotta a ház medencéjébe a számára nem kívánatos figurákat. Ilyen csávó volt Pablo Escobar. Brutális és ellentmondást nem tűrő. De amellett, hogy minden kétséget kizáróan pszichopata jellem volt a fazon, akadtak azért emberi, humánus megnyilvánulásai is. Pl. a drogból „nyert” vagyonával házakat, mi több, negyedeket építtetett a szegényeknek, s szociális érzékenységének hála számos rászoruló családot menekített ki a mély szegénységből, hatalmas pénzösszegeket ajándékozva nekik. 


Sajnos a Loving Pablo, a szerető, Virginia Vallejo könyvéből készült filmadaptáció csupán a felszínt karcolgatja. Escobar összetett, ambivalens jellemének bemutatása kimerül egy-két családi jelenetben – igen, a családhoz, mint minden valamirevaló gengszter, a kolumbiai drogbáró is nagyon ragaszkodott -, s a fickó kíméletlen, véres, erőszakos tettei is csak felszínesen jelennek meg.


Mindent nyilván képtelenség volt belezsúfolni 2 órába. De épp ezért - a komplexitás hiányában -, a Loving Pablo sajnos túlságosan súlytalanná – és ami a legnagyobb probléma - tétnélkülivé válik, főként a végjátékra már. 
Javier Bardem szenzációs, Penelopé Cruz ismét régi fényében tündököl, de a tévéfilmes megoldásokat és az alkotás hangsúly-tévesztéseit még e két kiváló színművész zseniális játéka sem tudja semmissé tenni, vagy feledtetni. 


A rendező, Fernando León de Aranoa (a kitűnő Egy tökéletes nap írója) igyekezett mindent megtenni azért, hogy a nézők számára élvezhetővé tegye az általa adaptált forgatókönyvet, ezúttal azonban mégsem sikerült neki a bravúr, s inkább „csak” ügyes, de nem túl jelentőségteljes melónak, egyfajta ujjgyakorlatnak hat a film. Ami lehetett volna sokkal nagyívűbb, sokkal átütőbb is. Főként két ilyen nagyágyúval a főszerepben. Akik nem mellesleg, tényleg erejük teljében voltak a forgatás során…

65%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése