2018. július 7., szombat

Hang nélkül - A Quiet Place


Mennyire torokszorító, vérfagyasztó, és félelmetes a csönd? A kérdésre a színész-rendező John Krasinski adja meg a választ legújabb filmjében, „hang nélkül”, mégis nagyon határozottan és markánsan.
S noha Krasinski nem találta föl a spanyolviaszt – csupán jó feszesre fogta a gyeplőt -, mozija friss és üde, a történet pedig, amit a hallgatóság – bocs, nézősereg – elé tár, roppantul feszült.


Szó, mi szó: az alapötlet kivételesen frappáns. Ebben a horrorban ugyanis paradox módon nem szabad sikítani, kiabálni, de még csak egy aprócska zajt csapni sem, hisz ellenkező esetben az ember az életével fizet.


Erőteljes koncepció. Olyannyira karakteres, hogy könnyedén el is lehetett volna szúrni. Szarvashibák nincsenek, de bármennyire is szimpatikus a direktor vehemenciája és remek arányérzéke, akad azért támadási felület a történeten szép számmal. Viszont a rendező - aki feleségével Emily Blunttal kvázi családi projektként vezényelte le a filmet, s ők ketten alakítják a főszereplő házaspárt is -, szóval Krasinski olyan tempót diktál, s helyenként olyan lenyűgözően aknázza ki az alapszituációban rejlő lehetőségeket, hogy nincs is időnk keresni a kákán a csomót.


Valószínűleg sokat hozzátesz az élményhez, hogy a filmben szereplő házaspár a való életben is férj és feleség. Blunt és Krasinski „kémiája” tehát kellően autentikus, a féltésük, a félelmeik valósak, a drámájuk átélhető.


S hogy hogyan valósulhat meg, hogyan lehetséges a gyerekszülés „hang nélkül”? És milyen nehézségek elé állítja az embert egy olyan kontextus, amelyben a zárt hangszalagok dominálnak?
Krasinski megmutatja, hogy milyen aggasztó lehet egy ilyen utópisztikus állapot. S noha a rendező túl szűkszavúan fogalmaz – esetében talán érthető -, és akár többet is kihozhatott volna a történetből egy furcsán kurta befejezésnél, filmjének jól összerakott kis részecskéi koherens egységet alkotnak!
Közel sem mesteri, ellenben nagyon is ügyes munka!

75%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése