2019. április 23., kedd

Dragged Across Concrete


Craig S. Zahler az egyik kedvenc független filmesünk. A Skalpok és csontokban a western műfaját reformálta meg – egészítette ki kőkemény horrorisztikus elemekkel -, a tavalyi nagy favoritunkban, a Büntető ökölben pedig emelte a tétet, s a rájellemző formanyelvet, dramaturgiai ívet még professzionálisabb módon, még tudatosabban használva bontotta ki történetét. Összehasonlíthatatlan atmoszférát és narratívát teremtve.


Zahler műveiben az a legizgalmasabb, ahogy a karakterek működnek a történetben. Mert a Dragged across concrete eseménysora sem túl forradalmi, vagyis, ha vázolnánk a szinopszist, tulajdonképpen egy átlagos thriller képe lebegne a szemünk előtt. De ahogy a rendező életet lehel a figurákba, a pikírt, ironikus humor, a váratlan események – egy idilli hangulatot, esetünkben szülinapi köszöntést simán „megzavar” egy véres rablótámadás -, az ahogy zokszó nélkül, egyik pillanatról a másikra kiiktatja kulcsfiguráit, elég zavarba ejtő. És amúgy meglehetősen életszerű...


Ezúttal Zahler csínján – de legalábbis visszafogottabban – bánik az erőszakkal. Most nem törnek olyan kegyetlenül a csontok, mint a Büntető ökölben, s horror sincs igazán. No persze, ahogy az lenni szokott, a film utolsó harmadát ismét felpörgeti a direktor, s abban a periódusban azért akad egy kis belezés, lövöldözés és egyéb hasonló nyalánkságok.


A két korrupt zsaru sztorija (mind Vince Vaughn, mind pedig Mel Gibson zseniálisat játszik!) még Zahler előző filmjeihez képest is komótosabban bontakozik ki. A feszkó azonban mindvégig ott pulzál a képkockákban, jóllehet a meglehetősen hosszadalmas felvezetés sokak számára szokatlanul hathat, s az sem elképzelhetetlen, hogy a gyorsabb tempójú komform - mozikhoz szokott közönséget eltántorítja majd a lassú prológus.


A film hangulata, a dialógusok és a színészi játék ellenben rendkívül erős!
Gibson viszi a hátán a sztorit, s meglepő módon kirobbanó formát mutat (nem is tudom mikor volt utoljára ennyire jó). Zahler kifejezetten harapós, zavarba ejtő mondatokat ad az amúgy sem polkorrektségéről nevezetes, megosztó kijelentéseiről elhíresült színész szájába, ami – figyelembe véve a tényeket és a körülményeket – igen csak bátor és tökös húzás.  


A rendező azonban nem papol. Ebben a történetben nincsenek jók és rosszak. Nincs egzakt erkölcsi nívó. Mindenki egyaránt bűnös, de mindenkinek érthetőek és logikusak a motivációi – és épp ezért, vagy ennek következményeként mindenkivel egyaránt képesek vagyunk azonosulni.


Nem a Dragged across concrete Craig S. Zahler eddigi leghatásosabb mozija – szerintünk e tekintetben a Büntető ököl az eddigi életmű csúcsa -, de kétségkívül ez a mostani a rendező legkimunkáltabb, legátgondoltabb filmje.
Kár, hogy a magyar mozikat ez a Zahler-mű is csendben elkerülte. Talán majd dvd-n…

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése