2019. április 5., péntek

All Eyez on Me


Noha Tupac Shakur a hip-hop világ egyik, ha nem a leglegendásabb alakja, a 2017-ben készült biopic, az All eyez on me (2Pac kultikus lemezének címe is egyúttal) mégis elkerülte a hazai filmszínházakat.


Nagy várakozás előzte meg a filmet, hisz Tupac Amaru Shakur nem csak maradandó életművel ajándékozta meg a pop – s vele a hip-hop – zene rajongóit. Kultikus figurává vált, s az utcai költészet megteremtőjeként a mai napig az egyik legnagyobb hatású mc!


Mindösszesen 25 éves volt, amikor ’96 szeptember 7-én Las Vegasban egy Mike Tyson meccs után egy partiba igyekezve a Suge Knight (Tupac kiadójának feje és vezére) vezette sportkocsi anyós ülésén ülve 4 lövést kapott – 2-t a mellkasába, 1-et a combjába, 1-et pedig a karjába –, melyet egy máig azonosítatlan, hirtelen melléjük parkírozó járműből adtak le rá. Valóságos kivégzés volt, amit a rapsztár végül műtétek és beavatkozások sokasága után mégsem élt túl. Szeptember 13-án a kórházban vesztette életét. Igaz, sokan azóta is azt tartják, hogy Tupac él, s csupán megrendezte a saját halálát. Valljuk be, ez a forgatókönyv elég valószerűtlen, s inkább a mítoszhoz tesz hozzá, semmint a valós történethez.  


Tupac ambivalens személyiség volt. Egy interjúban utal is rá, hogy az ikrek-jegy szülötteként igen szélsőséges megnyilvánulások jellemzik. Néha napokig ki sem mozdul otthonról, Vonnegutot és Machiavelli-t olvas, majd aztán hetekig tartó féktelen partizásba kezd a west coast-i Death Row-s homiekkal.


A filmnek nagy szerencséje, hogy egy olyan erős „frontembert” talált a főszerepre, mint Demetrius Shipp Jr., aki nem csak fizimiskára hozza tökéletesen a legendát, hanem a karakter imént említett kettősségét is képes tökéletesen megjeleníteni.
Kár, hogy a forgatókönyv már nem olyan összeszedett, mint Shipp Jr. kimunkált játéka. Bár nagyjából tisztességesen mondja fel a leckét Benny Boom mozija, sajnos mégsem több, egy viszonylag elfogadható, korrekt dolgozatnál.


A kritikusok ízekre szedték a filmet, nem bántak vele kesztyűs kézzel, s miután a kortárs rapperek közül többen is nyilvánosan ekézték az All eyez on me-t – 50 Cent egyszerűen szarnak titulálta a filmet az egyik tweetjében -, akkor mi is rögvest elbizonytalanodtunk, s erős fenntartásokkal vágtunk bele a mozizásba.
Talán épp ezért csalódtunk némileg pozitívan.


Persze a történet számos sarkalatos pontja élét veszti. A Biggie Smalls-al való kapcsolat pl. furcsa mód háttérbe szorul – épp úgy, ahogy a Snoop Dogg-os vonal is -, a „thug life” ideológiájáról ködös képet fest a film, és a Death Row-éra is felszínesen kerül bemutatásra. Pedig a Suge Knight vezette lemezkiadó – bűnszövetkezet - is megért volna egy (fekete) misét…  


Ha nem vagy legalább minimális szinten képben a sztorival, akkor kicsit nehezen követhető a film, de legalábbis az ilyen-olyan utalások, történések kevésbé lesznek dekódolhatóak.
Talán szerencsésebb lett volna, ha egy több részes mini-sorozatban gondolkodnak az alkotók, akkor több idő lett volna kifejteni a történetet és a karaktereket.


Az All eyez on me letiprásával ellenben nem értünk egyet. Abszolút nézhető mozi ez, ami persze elsősorban a rajongóknak készült, de abból meg jó sok van ugye. Ezért is tudott a negatív kritikai visszhang ellenére mégis sikeresen teljesíteni a film az amerikai jegypénztáraknál. 


Demetrius Shipp Jr. játéka, no és persze 2Pac élettörténete mindenképp megéri a figyelmet, még ha nem is olyan életrajzi film készült, amely elvárható – vagy a legenda szemszögéből megérdemelt - lett volna.

60%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése