Noha Tupac Shakur a hip-hop világ
egyik, ha nem a leglegendásabb alakja, a 2017-ben készült biopic, az All eyez
on me (2Pac kultikus lemezének címe is egyúttal) mégis elkerülte a hazai
filmszínházakat.
Nagy várakozás előzte meg a filmet, hisz Tupac Amaru Shakur nem csak maradandó életművel ajándékozta
meg a pop – s vele a hip-hop – zene rajongóit. Kultikus figurává vált, s az
utcai költészet megteremtőjeként a mai napig az egyik legnagyobb hatású mc!
Mindösszesen 25 éves volt, amikor
’96 szeptember 7-én Las Vegasban egy Mike Tyson meccs után egy partiba
igyekezve a Suge Knight (Tupac kiadójának feje és vezére) vezette sportkocsi
anyós ülésén ülve 4 lövést kapott – 2-t a mellkasába, 1-et a combjába, 1-et
pedig a karjába –, melyet egy máig azonosítatlan, hirtelen melléjük parkírozó
járműből adtak le rá. Valóságos kivégzés volt, amit a rapsztár végül műtétek és
beavatkozások sokasága után mégsem élt túl. Szeptember 13-án a kórházban
vesztette életét. Igaz, sokan azóta is azt tartják, hogy Tupac él, s csupán
megrendezte a saját halálát. Valljuk be, ez a forgatókönyv elég valószerűtlen,
s inkább a mítoszhoz tesz hozzá, semmint a valós történethez.
Tupac ambivalens személyiség
volt. Egy interjúban utal is rá, hogy az ikrek-jegy szülötteként igen
szélsőséges megnyilvánulások jellemzik. Néha napokig ki sem mozdul otthonról,
Vonnegutot és Machiavelli-t olvas, majd aztán hetekig tartó féktelen partizásba
kezd a west coast-i Death Row-s homiekkal.
A filmnek nagy szerencséje, hogy
egy olyan erős „frontembert” talált a főszerepre, mint Demetrius Shipp Jr., aki
nem csak fizimiskára hozza tökéletesen a legendát, hanem a karakter imént
említett kettősségét is képes tökéletesen megjeleníteni.
Kár, hogy a forgatókönyv már nem
olyan összeszedett, mint Shipp Jr. kimunkált játéka. Bár nagyjából tisztességesen
mondja fel a leckét Benny Boom mozija, sajnos mégsem több, egy viszonylag
elfogadható, korrekt dolgozatnál.
A kritikusok ízekre szedték a
filmet, nem bántak vele kesztyűs kézzel, s miután a kortárs rapperek közül
többen is nyilvánosan ekézték az All eyez on me-t – 50 Cent egyszerűen szarnak
titulálta a filmet az egyik tweetjében -, akkor mi is rögvest
elbizonytalanodtunk, s erős fenntartásokkal vágtunk bele a mozizásba.
Talán épp ezért csalódtunk
némileg pozitívan.
Persze a történet számos
sarkalatos pontja élét veszti. A Biggie Smalls-al való kapcsolat pl. furcsa mód
háttérbe szorul – épp úgy, ahogy a Snoop Dogg-os vonal is -, a „thug life”
ideológiájáról ködös képet fest a film, és a Death Row-éra is felszínesen kerül
bemutatásra. Pedig a Suge Knight vezette lemezkiadó – bűnszövetkezet - is
megért volna egy (fekete) misét…
Ha nem vagy legalább minimális
szinten képben a sztorival, akkor kicsit nehezen követhető a film, de
legalábbis az ilyen-olyan utalások, történések kevésbé lesznek dekódolhatóak.
Talán szerencsésebb lett volna,
ha egy több részes mini-sorozatban gondolkodnak az alkotók, akkor több idő
lett volna kifejteni a történetet és a karaktereket.
Az All eyez on me letiprásával
ellenben nem értünk egyet. Abszolút nézhető mozi ez, ami persze elsősorban a
rajongóknak készült, de abból meg jó sok van ugye. Ezért is tudott a negatív
kritikai visszhang ellenére mégis sikeresen teljesíteni a film az amerikai jegypénztáraknál.
Demetrius Shipp Jr. játéka, no és persze 2Pac élettörténete
mindenképp megéri a figyelmet, még ha nem is olyan életrajzi film készült,
amely elvárható – vagy a legenda szemszögéből megérdemelt - lett volna.
60%
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése