40. Tragedy
girls (2017.)
A Happy
Death Day vonalon mozgó Tragedy girls vicces, (társadalom) kritikus, és kellően
morbid. A fekete-komédia műfajában járatos Tyler MacIntyre horror-vígjátéka
talán lehetne valamivel bátrabb, de tény, hogy meghökkentő húzásaival és
fordulataival üde színfoltja a szubzsánernek.
39. Préda
– Crawl (2019.)
Tarantino
kedvenc 2019-es b-mozija semmivel sem tud többet annál, mint azt a szinopszis áttanulmányozása után sejteni véljük, de csalódást így legalább biztosan nem okoz.
Feszült, izgalmas szűk másfél óra ez, ördögi tempóban. Mesteri ujjgyakorlat!
38. A
látogatás – The visit (2015.)
Shyamalan
2015-ben hosszú szünet – és útkeresés - után készítette el a The visit-et, ami nyilvánvalóan nem nőtt olyan naggyá, mint korai
alapvetései, de kétségkívül a jobban sikerült újkori Shyamalan-filmek
közé tartozik. Ötletes és iszonyúan hátborzongató!
37. Anyám
szeme - The eyes of my mother (2016.)
Minimalista
művész-horror a New York-i, mindösszesen 26 éves Nicolas Pesce tollából.
Nyomasztó, beteg vízió, amelyről a Village Voice kritikusa eképpen nyilatkozott: „3 éves korom óta nézek horrorfilmeket,
és sosem volt még miattuk rémálmom. Egészen idáig.”
36. Mandy:
A bosszú kultusza – Mandy (2018.)
Levitatív
trash-horror. Kult-szagú, a valóságtól messzemenően elrugaszkodott látomás-szerű sztori, amelyben Nicholas Cage körfűrésszel bosszul. Csak haladóknak!
35. Hush
(2016.)
Korunk
egyik legtehetségesebb horror-rendezője Mike Flanagan a Hush-ban feleségét, a
süketnéma írónőt szenzációsan életre keltő Kate Siegel-t küldi hadba. Azaz: „küldi
rá” a maszkos ismeretlent… A 2016-os Hush a home-invasion horrorok
alaptematikáját használja, mégis megrázóbb, drámaibb,
átélhetőbb és realisztikusabb az átlagnál. Hiába, Flanagan tényleg tud valamit.
34. Farkasnász
- Hounds of love (2016.)
Torture
elemekkel teletűzdelt ausztrál pszicho-horror. Elképesztően erős képi világgal,
lehengerlő színészi alakításokkal, egyedi csomagolásban.
33. Vonat
Busanba: Zombi expressz – Train to Busan (2016.)
Minden
idők legsikeresebb dél-koreai filmje a Train to Busan, ami tekintve, hogy egy
vérgőzös zombi-horrorról beszélünk, egészen meglepő teljesítmény. Még akkor is,
ha köztudomású: a Távol-Keleten sok szempontból mást jelent a szórakoztatás – a
művészet és a kultúra -, mint Európában. A Vonat Busanba viszont univerzális
cucc: tempós, akciódús, látványos és nagyszabású. Akár egy tökös
Hollywood-i block buster. Csak annál sokkal eredetibb!
32. 1922
(2017.)
A
Netflix az Az sikerén felbuzdulva kezdte sorra feldolgozni Stephen King kevésbé ismert, mégis nagyon izgalmas kisregényeit. Az 1922 zavarba ejtő történet, amelyben
Thomas Jane-t öli meg, zabálja fel szép lassan a lelkiismerete. Aki kedveli
King lélekboncolgató műveit, biztosan nem fog csalódni.
31. Better
watch out (2016.)
Reszkessetek
betörők kicsit másképp. Avagy: mi lenne, ha a házát védelmező Kevin csapdái
valóban
szétvegzálnák a betörőket? A Better watch out vicces, véres, ádáz és gonosz.
Ügyes, szellemes műfajkoktél!
30. Apostol
- Apostle (2018.)
Gareth
Evans hommage-e a klasszikus folk-horrorok előtt. Az Apostol azonban több, mint
szimpla tiszteletadás. Lassan, krimi-szerűen építkező cselekmény, fullasztó
atmoszféra. A fináléban pedig szó szerint elszabadul a pokol!
29. Vaksötét
– Don’t breathe (2016.)
Az
utóbbi évtized egyik legsikeresebb pláza-horrorja. Ami amellett, hogy
egyértelműen a nagyközönség számára készült, kicsit sem megalkuvó! Zsigeri
para-mozi, amelyben egy ötletes szerepcsere folytán az üldöző válik üldözötté. Fifikás horror, feszült, körömrágós jelenetekkel.
28. The
Clovehitch killer (2018.)
Kisvárosi
urbán-horror, amelyben a tinédzser Tyler felfejti édesapja évtizedes, ördögi titkát. Különös alaphelyzet, szokatlan tálalásban.
Emlékezetes hangulattal! Thriller-horror rajongóknak kötelező darab!
27. Fehér
éjszakák – Midsommar (2019.)
Ari
Aster még a rendkívül bizarr Hereditary-hez képest is jóval kíméletlenebb. A
Midsommar sokak számára emészthetetlen lesz, az azonban kétségtelen, hogy
2019 egyik legkülönlegesebb horror filmjét tisztelhetjük a személyében.
26. You’re
next (2011.)
Adam
Wingard helyenként vicces, de nagyon is vérgőzős home invasion horrorja az
egyik legszórakoztatóbb zsáner darab az elmúlt évtizedből. A mindösszesen 1
millió dollárból forgatott slasher lazán köröket ver a jóval nagyobb büdzsével
dolgozó vetélytársakra. Wingard feszes rendezése és ötletes fordulatai bőven
elegendőek ahhoz, hogy kiemeljék a You’re next-et az átlagból!
25. It
comes at night (2017.)
Horror
gúnyába csomagolt feszült, posztapokaliptikus családi dráma, Joel Edgerton
szenzációs alakításával.
24. Démonok
között 2. – The conjuring 2 (2016.)
Amikor
a második rész is van kb. ugyanannyira jó, mint az első. Nem kedveljük a
szellem-sztorikat, de Warrenék története bizony nem egyszer ránk hozta a
frászt. És nem csak és kizárólag olcsó jump scare-ekkel riogat, bivalyerős az
atmoszféra is!
23. Gyilkos
nemzedék - Assassination nation (2018.)
Sam
Levinson megcsinálta a Purge-széria okos verzióját, amelynek vizualitásáért,
vagyis operatőri munkájáért hazánk fia, a szuper tehetséges Rév Marcell felel!
2018 egyik legütősebb „mind fuck” horrorja az Assassination nation!
22. The
loved ones (2010.)
Ausztrál
torture horror, méghozzá a legádázabb fajtából. Őrült tinicsaj odahaza rendezi
meg a maga kis speckó szalagavató bálját – mindenféle szúró-vágó eszközök és a suli szépfiújának társaságában. Ultra beteg!
21. Gerald’s
game (2017.)
Az
utóbbi évek legjobb King-adaptációja a Bilincsben c. kisregény nyomán. A Netflix
bomba formában!
20. The
devil’s candy (2015.)
Az
ausztrál Sean Byrne a The loved ones után bizonyítja, hogy bizony rejlik benne
még muníció dögivel. Pantera és Metallica slágerek aláfestésével levezényelt
stílusos, sátáni rettenet a The devil’s candy.
19. Nászút
– Honeymoon (2014.)
Milyen
az, amikor a szeretett nő épp a nászúton idegenedik el tőlünk? Az idill hamar
„horrorba” vált, a rémálom testet ölt. Nincs vér, nincs vagdalkozás, a
fiatal rendezőnő Leigh Janiak független pszicho-horrorja azonban mindenféle
köcöllék nélkül kezdi ki az idegeinket. Kemény trip, az ultra nyomasztó fajtából.
18. Sinister
(2012.)
Nem
tökéletes, de a Sinister az egyik olyan horror a listán, amelynek egyes
jelenetei olyan szintű zsigeri rettegést és félelmet voltak képesek kiváltani
belőlünk, amely horror filmeken edzett, pallérozott idegrendszerünket is rendesen
kikezdte. Ethan Hawke nem mellesleg olyan meggyőző alakítást nyújt a
főszerepben, ami Jack Nicholson Ragyogásbéli ikonikus szereplését idézi.
17. Vagyunk,
akik vagyunk - We are what we are (2013.)
Megrázó
kannibál-horror – remake. Az eredeti mexikói low-budget art-horror még kevésbé
emészthető... De ugyan mennyire lehet emészthető egy olyan sztori, amelyben
tinédzser lányok emberi húst falatoznak jóízűen (?) Beteg, persze, de Jim Mickle
nem pusztán nyomaszt, figyelmet fordít a történet drámai vetületére is! A finálé
„vacsi-jelenete” pedig szó szerint gyomorforgató!
16. Green
room (2015.)
Jeremy
Saulnier bizarr bosszú sztorijával, a Blue ruin-al szerzett nevet magának. A
Green room kevésbé rendhagyó, mint a direktor előző mozija, de így is nagyon
ambiciózus és előremutató. Ezúttal egy punk koncert helyszíne válik
húsklopfoló üzemmé. Elég abszurd alap szitu, de hát Saulniertől nem is
számítottunk másra.
15. Démonok
között – The conjuring (2013.)
A
legparább ghost-horror evör! Amelynek „élvezeti értékét” még az is növeli, hogy
elvileg megtörtént események ihlették. Tényleg beszarsz, olyan félelmetes…
14. A
meghívás – The invitation (2015.)
Kary
Kusama olyan profin építgeti a suspense-t, akár a mindenkori zseni,
Hitchcock maga. Családi drámának kinéző, zsigeri horror-thriller. Okos,
feledhetetlen mozi!
13. A
Babadook – The Babadook (2014.)
Az
ausztrál The Babadook köröket ver a trendi tucat horrorokra. Nappali fényben is
olyan félelmetes, mintha a vaksötétben tapogatóznánk egy hullákkal teli pince
legmélyebb bugyrában.
12. Csontok
és skalpok – Bone tomahawk (2015.)
S.
Craig Zahler az egyik kedvenc kortárs
rendezőnk. Eddig még nem okozott csalódást, bemutatkozó munkája, a Bone
tomahawk pedig sok szempontból a 2016-os év egyik nagy filmes meglepetése volt. Pazar,
rendkívül eredeti műfaji bravúr, amelyben a direktor a western és a horror
zsánert házasítja. Szenzációs szereplőgárda, a kiváló Kurt Russellel az élen,
fanyar humor, irónia, rendkívüli atmoszféra. Nagy favorit!
11. Under
the shadow (2016.)
A
teheráni Babak Anvari szellem históriája alattomosan kúszik a bőr alá. Anya-lánya dráma az iráni-iraki
konfliktus kellős közepette. Dráma? Bocs, horror, de még milyen!
10. Shelley
(2016.)
Dán
test-horror, a Rosemary gyermeke nyomdokain. Az elkövető, csak úgy, mint az
Under the shadow esetében, ismét egy iráni pali: Ali Abbasi. Irtó kemény, kíméletlen para mozi, meglepően konzekvens első film, amelyben az anyaság-terhesség
problematikája kerül pellengérre. Állapotos hölgyeknek, leendő anyáknak nem
ajánlanánk!
09. Valami
követ – It follows (2014.)
Kubrick,
Wes Craven és John Carpenter hatásai érezhetőek David Robert Mitchell szerzői
első filmjén, amely az évtized egyik legfigyelemreméltóbb horrorja az
álomgyárból. Bátor, különleges darab az It follows, amely minden tekintetben ellene
megy a trendeknek. Maradandó alkotás!
08. Nyers
– Raw (2016.)
Francia
coming-of-age horror. Kannibalizmus, szexualitás, sokkoló jelenetek. Extrém módon bizarr. Csak erős idegzetűeknek!
07. A
ház, amit Jack épített – The house that Jack built (2018.)
Lars
Von Trier provokatív, helyenként gyomorforgató és kíméletlen sorozatgyilkos
portréja az évtized egyik legütősebb pokoljárása.
06. Goksung
– The wailing (2016.)
Atya
ég, hogy miket nem tudnak ezek a dél-koreaiak! A Goksung nem csak az elmúlt 10
év egyik legjobb horrorja: az elmúlt 10 év egyik legjobb filmje is!
05. Tűnj
el! – Get out (2017.)
A Get out forgatókönyve joggal és megérdemelten zsebelte be az
Oscart! Mert Jordan Peele a nagybetűs horrort hozza el úgy, hogy közben méreg
erős mondanivalót kanyarint grátiszba. Az újkori horror egyik leginvenciózusabb
alkotása!
04. Jó
éjt, Anyu – Goodnight Mommy (2014.)
Osztrák
terror mozi. (Maga Haneke sem csinálhatta volna jobban.) A Severin Fiala –
Veronika Franz rendező duó olyan határozott koncepcióval operál,
ami csakis a legnagyobb direktorokra jellemző. Vérbeli európai mozi: európai
rettegés, európai közegben. A Funny games óta nem készült ilyen hatásos,
gyomorba vágó pszicho-horror.
03. Örökség
- Hereditary (2018.)
Ari
Aster debüt munkája 2018 legnagyobb horror dobása volt: ott szerepelt minden
jelentős filmes portál éves összegzésében a dobogón. Szokatlan mozi,
szokatlan történetvezetés. Rendhagyó vizuális megoldások, és kitűnő színészi
alakítások teszik még feledhetetlenebbé az élményt. A finálé pedig olyan bizarr,
hogy napokig képtelenek voltunk kiverni a fejünkből.
02. A
boszorkány – The witch: A New-England folktale (2015.)
Az
évtized legfélelmetesebb folk-horrorja. Vérfagyasztó és sötét. Családi,
erkölcsi dráma keveredik a horrorral, méghozzá elsőrangú tálalásban!
01. Mi
- Us (2019.)
Jordan
Peele már a Get outtal is egy olyan komplex mozit tett le az asztalra, amely
zsánerfilmként épp úgy működik, mint végtelenül ironikus – és épp ezért
rendkívül zavarba ejtő -, szocio-moziként. A rendező az iménti koncepciót kiterjesztve, tovább gondolva készítette el a Mi-t, amely egyértelműen az évtized
legerősebb, legütősebb, legösszetettebb horrorja. Okos, intelligens, sokatmondó
mozi. Első osztályú színész – és történetvezetéssel, rétegelt mondanivalóval,
elképesztő vizuális megoldásokkal, kitűnő zenével. A Mi Jordan Peele csúcsra járatott
műfaj-reformja. Mestermunka a javából!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése