2016. október 16., vasárnap

Goksung - The wailing


Az ez évi Cannes-i Filmfesztivál egyik legüberebb sokk-mozija volt a dél-koreai Goksung, amely a 42 éves Hong-jin Na harmadik, s egyben legádázabb játékfilmje. A direktor eddig főként a thriller zsánerben próbálta ki magát (Az üldöző; A sárga-tenger), most viszont kőkemény horrort rendezett! És olyan stílusosan és egyedülálló módon iskolázza le Hollywood teljes ghost-horror mezőnyét, Blumhouse-ostúl, meg mindenestül, hogy – ha lehet ilyet mondani egy ilyen film kapcsán – már-már öröm nézni! 


A Goksung nevezetű kisvárosban játszódó szellem-sztori különösen kezd – fittyet hány a zsánerrel szemben támasztott elvárásokra. Az első órában tulajdonképpen „altat” a rendező – a klasszik horror-dramaturgiát, már ha van ilyen, mellőzi -, s ilyen formán még egy-egy komikusabb jelenet is be-becsúszik.
Na mesterien cikáz a zsánerek között. Miután azonban beüt a ménkű, s a falu csetlő-botló nyomozója, Jong-Goo személyesen is érintett lesz a véres, ördögi, titokzatos gyilkosságsorozatban, már hűlt helye sincs a komédiázásnak. A film második fele meglehetősen „hard”!


Nehéz spoilerezés nélkül beszélni a Goksungról; különféle netes fórumokon már most komoly hype övezi a filmet, s a nethuszárok és horror-rajongók különféle értelmezésekkel állnak elő a film fináléját illetően. Mert, hogy baromira nem egyértelmű a cucc – főként a végjáték, ugyanis ott pörögnek fel igazán az események - és valóban többféle megoldás lehetséges.


Furcsa élmény Hong-jin Na mozija, hiszen a többség számára nyilván nem lesz minden egyes momentum és részlet teljességgel egyértelmű. Ahhoz, hogy ügyesen/ügyesebben tájékozódjunk ebben a számunkra meglehetősen szokatlan „szellemvilágban”, sokkal több háttérinfóval kellene rendelkeznünk a koreaiak világlátásáról. No és persze a túlvilágot érintő „világlátásukról”...
A fekete mágia azonban nyilván mindenki számára ismerős fogalom, az pedig tuti, hogy olyan kőkemény rituálékat, sámán szertartásokat még egyetlen amerikai – hollywoodi – mozinak sem sikerült a vászonra álmodnia, mint amilyeneket a Goksung kisujjból kiráz. Minket meg a hideg ráz, mert Na veszettül ért a feszültségkeltéshez! 


Az pedig, hogy valaki buddhista, vagy keresztény, a rendező szerint nagyjából tök mindegy, hisz a végzetétől senki sem menekülhet!
Csak haladóknak!

85%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése