2020. január 23., csütörtök

A kedvenc - The Favourite


Noha sosem leszünk megveszekedett Jorgosz Lanthimosz rajongók – A homárt mondjuk nagyon méltányoljuk -, tény, hogy a kortárs filmművészet egyik legizgalmasabb alkotója a görög.
Bizonyos tekintetben csapongónak tűnhet az eddigi életmű, de ha kritikusan vizsgáljuk Lanthimosz filmjeit, egy kivételesen következetes művészi attitűd/szemléletmód/program rajzolódik ki a meglehetősen bizarr és abszurd történeteken keresztül.


Lanthimosz minden esetben az ember felvett viselkedésmintáit vizsgálja, a társadalmi integrációt, a szocializáció folyamatát. A konklúziója pedig rendre egy: bármennyire is igyekszünk, bármennyire is próbáljuk azt az illúziót kelteni, hogy mindennél és mindenkinél magasabb rendűek vagyunk, épp olyan ösztönösen cselekszünk, mint az elvetemült ragadozók zöme.


A görög direktor legfrissebb mozijában is az elállatiasodott embert tűzi pellengérre. Mindehhez pedig kiváló közeg a 18. századi Anglia, a brit királynő udvara. Lanthimosz tulajdonképpen a Veszedelmes viszonyok bizarr, szókimondó parafrázisát kínálja, csak hogy az ő filmjében még annyi szépelgés sincs, mint Stephen Frears mozijában.


A rendező most valóban rátalált arra a kontextusra, amely a legtökéletesebb „díszlet” az általa képviselt ideológia és nézőpont számára.
Sosem kedveltük a kosztümös mozikat a cirádáik miatt, a görög direktor azonban épp úgy tálalja a 18. századi Angliát és a királyi udvart, ahogy azt mindig elképzeltük. Mocsok, mocsok, és mocsok. Intrika, szex, hedonista nihil és őrület.


Sokaknál épp ez fogja kicsapni a biztosítékot, hisz mindig letaglózó face to face szembesülni a realitással. Lanthimosznak azonban esze ágában sincs eufemizálni, vagy szépíteni a megtörtént eseményeken alapuló sztorit. Természetesen használja a korábbi filmjeiből már ismert eszköztárát: előszeretettel „halszemoptikázik”, ironizál és a maga furcsa módján parodizál, de épp olyan hideg-rideg és kimért is egyúttal, mint eddig mindig.
Kifejezetten izgalmasan vázolja fel a szexuális hatalmi harcot a három főszereplőnő között. Ilyen romlott és feslett kosztümös mozit, pláne ilyen modorban még biztosan nem láttál!


Emma Stone és Rachel Weisz kiválóak, de a szerepéért abszolút megérdemelten Oscart nyert Olivia Colman viszi magasan a prímet. Olyan lehengerlően formálja meg a különféle pszichés zavarokkal küszködő (elme)beteg királynét, hogy már csak miatta is érdemes megnézni A kedvencet.
Ami érzésünk szerint nem Lanthimosz legjobbja, de minőségben egyáltalán nem lóg ki a görög művész eddigi életművéből.

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése