2019. december 28., szombat

Házassági történet - Marriage Story


Noah Baumbach, a szocio-drámák mestere egyrészt megcsinálta az év filmjét, s egyben munkásságának legkiemelkedőbb darabját tette le az asztalra, másrészt most először hagyta úgy Isten igazából az emócióit is áradni az adott történetben.


A Házassági történet ugyanakkor mindenféle teátrális megnyilvánulás és fennkölt gesztus nélkül tud többszörösen katartikus pillanatokat okozni, s mindeközben olyan végtelenül emberi és valószerű, olyan marhára Baumbach-os, amelyet mindig is vártunk/vártam a direktortól. 


Tény, hogy a rendező eddigi legközérthetőbb munkájáról van szó, de még így sem nevezhetjük klasszikus értelemben „közönségfilmnek” a Házassági történetet. Pedig ezt a filmet bizony mindenkinek látnia kéne!


Az összeszedettség, s a nyílt, fájóan őszinte fogalmazásmód rendkívül jól áll Baumbach-nak.
Ez egy érett rendező, érett alkotása. Bölcs, igaz, és mint olyan, iszonyúan zavarba ejtő mozi. És szép, de még milyen szép!
Ahogy Scarlett Johansson és Adam Driver működnek, együttműködnek ebben a filmben, az valami egészen elképesztő. Baumbach pedig nagyon szépen, megfontoltan építi fel a sztorit. Íve van a történetnek. S noha egy házaspár válását követhetjük nyomon, annak minden borzalmával és tragédiájával együtt, számos meghitt, könnyfakasztó pillanatnak is a részesei lehetünk. Az elengedés stációinak...


Baumbach akkurátusan járja körbe a válás aspektusait. Atya ég, milyen könnyen enged ilyenkor a kísértésnek az ember, milyen könnyedén válik esendővé, sebezhetővé, s ha a helyzet úgy kívánja, kíméletlenné és akár becstelenné is.


Ugyanakkor azzal is szembesít a film, méghozzá nagyon bölcsen és intelligensen, hogy az egész hercehurca valójában hiábavaló, s hogy végül az elfogadás és a mindenen átívelő szeretet – vagy hívjuk inkább egymás iránti tiszteletnek - hozhat megnyugvást és békét.
Meglehetősen ideologikusan és naivan hangzik, de a Házassági történet pozitív végkicsengésű mozi, az ereje pedig a pozitivitásában rejlik. Elementáris és elsöprő erő ez, ritkán tapasztalni ilyen energiákat a filmművészetben.


A csodálatos pillanatokat aztán a még csodálatosabb utolsó szekvencia követi, mely nem csak az utóbbi évek egyik legszebb zárlata, hanem úgy en bloc a filmtörténet egyik legigazabb befejezése is.


Baumbach számára nyilván iránymutató lehetett Robert Benton klasszikusa, a Kramer kontra Kramer. Annak realisztikus képkockái és jellegzetes fényképezési stílusa vissza is köszönnek a Házassági történetben, ugyanakkor a New York-i rendező legfrissebb alkotása a saját jogán fog klasszikussá – témájában legalábbis biztosan -, fontos, meghatározó filmes mérföldkővé válni.


Az érzelmek és hangulatok széles spektrumát felvonultató – házassági – történet. Fájdalmas, mégis felemelő mozi. Baumbach eddigi legérettebb, legkomplexebb alkotása.  Szerintünk pedig az év legjobb filmje!

100%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése