2020. március 17., kedd

Egy kivételes barát - A Beautiful Day in the Neighborhood


Tom Hanks neve a napokban a korona vírus kapcsán pörgött ezerrel a különféle sajtóorgánumokban. Szerencsére a színész és neje állítólag már jól vannak, így szegeződjön a figyelem ezennel a filmsztár legutóbbi munkájára, az Egy kivételes barát c. kivételesen jó feel-good mozira, amely a színész sokadik Oscar-jelölését eredményezte.


A Mister Rogers-jelenség bizonyára nem mond túl sokat a honi közönségnek. Pedig Fred Rogers az amerikai televíziózás egyik ikonikus figurája, aki 33 éven keresztül vezette nagysikerű Mister Rogers’ Neighborhood c. gyerekműsorát, ami szemben az akkortájt szintén igen nagy népszerűségnek örvendő Sesame Street-el nem csak a gyermekkor és az élet mesés, pozitív oldalát igyekezett kidomborítani, hanem olyan kellemetlen témákat is érintett, mint a válás, a halál, vagy a családon belüli erőszak.
A bábművészként is ismert és elismert Rogers mindezt kifinomult és kivételes érzelmi intelligenciájának köszönhetően rendkívül érzékletesen, a maga természetességében tálalta. S vélhetően emiatt is volt annyira népszerű és közkedvelt – nem csak a gyerekek körében.


Mondhatod, hogy gejl, meg hogy modoros, de Rogers üzenete akkor is bazira fontos és örökérvényű: az érzelmeinket meg kell élnünk, még ha olykor nem is túl kellemes, s muszáj beszélnünk néha kellemetlen, kínos témákról is. S ez épp úgy érvényes a felnőttekre – talán rájuk fokozottan is -, mint a gyerkőcökre, akik csak ízlelgetik, kóstolgatják az életet.


Marielle Heller filmje nem egy szimpla Fred Rogers-portré. Több annál!
Az Egy kivételes barát remek narratívával bír. A kis ötletes intermezzók külön fejezetekre tagolják a sztorit, mely által egészen különös hangulattal vérteződik fel a történet.
Ami lényegében csak egy szelet Rogers életéből. A sztori Lloyd Vogel-re összpontosít elsődlegesen, az Esquire újságírójára, aki azt a feladatot kapja, hogy írjon egy átfogó cikket a sikeres, bohém, különös figuraként számon tartott televíziós személyiségről. 


Vogelre óriási hatást gyakoroltak a Mister Rogers-szel folytatott beszélgetések, s mint azt később elmondta: az elkészült portré új fejezet nyitott az életében. Rogers, mint valami speciális képességű csoda-terapeuta, kirángatta az újságírót mély depressziójából, s új perspektívákat mutatott a mélabús Vogel számára.  
Aki Rogers különös, sztoikus kisugárzásának hála rendezni tudta édesapjával való kusza viszonyát, s a feleségével való kapcsolata is új alapokra helyeződött a terápiaként is felfogható cikkírásnak köszönhetően.
Az iménti folyamatot hívatott dokumentálni Heller mozija.


A film megfontolt, de nem ritmustalan. A hangulata, s a Hanks által teremtett atmoszféra pedig valóban kivételes élménnyé nemesítik Marielle Heller moziját, aki A tinilány naplójával már bizonyította, hogy nagyon ért az ilyen emocionálisan megterhelő történetekhez.
Akadnak pillanatok, amikor Heller a giccs határán táncol, de szerencsére a rendezőnő mindvégig olyan eszközökkel él – kapcsolódva Rogers rendhagyó személyiségéhez -, amelyek eltérnek a megszokottól.
S bár a film evidenciákat hangsúlyoz, mégis olyan módon teszi, hogy tényleg elér a szívünkig-lelkünkig az üzenet.
Csodás mozi, igazi kis gyöngyszem!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése