25. KÁBSZER (2015.)
Kicsit csélcsap, de mégis
rendkívül egyedülálló tini-film, remek zenékkel, páratlan atmoszférával,
váratlan fordulatokkal és jó nagy adag Los Angeles hangulattal.
24. BOY (2010.)
A manapság szárnyaló Taika
Waititi egyik korai zsengéje. Még nem annyira kiforrott, mint a későbbi
alkotások, de az új-zélandi zseni már itt megcsillogtatta páratlan tehetségét.
Már a Boy is nagyon „waititis”, nagyon sajátos, és nagyon különleges!
23. AZ ÉLET HABZSOLVA JÓ (2013.)
Miles Teller és Shailene
Woodley tökéletes párosa. Alkohol, családon belüli deformitások. Nem
kamaszfilm, ez már felnőtt sztori. Picit didaktikus, de ügyesen levezényelt,
emlékezetes mozi.
22. THELMA (2018.)
A Ha/ver humorosan járja
körbe a témát, a Thelmának azonban esze ágában sincs viccelni. Joachim Trier
mozija olyan fontos dolgokról beszél, mint az (ön)elfogadás, a társadalmi
integráció, a tinédzserkori szocializáció nehézségei, valamint a kirekesztés. Mindezt
pedig egy nagyon különleges, misztikus történetbe ágyazva.
21. SUBMARINE (2010.)
Hamisítatlan brit
hangulat, jön ezerrel az Adrien Mole titkos naplója – feeling. Néhányan talán
tudják, hogy miről beszélek… A Submarine fanyar, kissé szokatlan, rendhagyó
szellemi táplálék, mégis könnyedén fogyasztható.
20. MID90S (2018.)
A színész Jonah Hill
rendezői bemutatkozása az egyik leghangulatosabb felnövés történet, amihez az
elmúlt évtizedben szerencsénk volt. Hill megcsinálja a trüvájt, kiváló
atmoszférát teremt – tapasztalatból „dolgozik” -, s úgy kapja el a ’90-es évek
Los Angelesének hangulatát, mint előtte senki. S amellett, hogy egy kiváló
coming-of-age darabbal gazdagítja a műfajt, betekintést enged a kor gördeszkás
szubkultúrájába is. És szól, dübörög a Gyöngyhajú lány!
19. HOLDFÉNY KIRÁLYSÁG (2012.)
Wes Andersont vagy nagyon
szereted, vagy képtelen vagy méltányolni a stílusát. A mi viszonyunk az
alkotóval egyelőre picit hullámzó, de a rokonszenv mindenképpen adott. A
Holdfény királyság kétségtelenül Anderson egyik legerőteljesebb filmje,
amely sajátos narratívájával és „andersonos” nüanszaival mondhatni
újraértelmezi a coming-of-age zsánert.
18. CSILLAGAINKBAN A HIBA (2014.)
A film, amelynek
megtekintése után tinilányok milliói vonultak ki szanaszét bőgött szemekkel a
vetítőtermekből világszerte. És bármennyire is szentimentális, a hatást
messzemenően eléri (tényleg lehetetlen kibírni jó néhány elmorzsolt könnycsepp
nélkül), s ráadásul valóban rendkívül őszinte és szívbe markoló.
17. EGY KÜLÖNC SRÁC FELJEGYZÉSEI (2012.)
Az elmúlt évtized első
felének egyik emblematikus műfaj darabja. Chbosky regényének különös, kivételes
hangulatát azért nem sikerült maradéktalanul interpretálnia, de így is nagyon klassz,
így is nagyon kedveljük.
16. EGY MAGÁNYOS TINÉDZSER (2016.)
Hozzánk csak dvd-n
érkezett, pedig az utóbbi esztendők egyik legcukibb coming-of-age mozijáról
beszélünk, a szenzációsan teljesítő Hailee Steinfielddel a főszerepben. Az
egyik legszerethetőbb, „legfeelgoodabb” alkotás a listán.
15. HOLDFÉNY (2016.)
Szexuális identitáskeresés
a Miami gettóban. Kemény film ez. Barry Jenkins szokatlan környezetben,
szokatlan módon moralizál. Nagyszerűen felépített mozija a 2017-es
Oscar-gálán 3 díjat ért, és ugye hozzá kapcsolódik az Oscar-díjátadók egyik
legcikibb bakija is: „…and the Oscar goes tooooo….La La Land… hmmm…sorry…Moonlight.”
14. HA/VER (2010.)
A szuperhőssé válás rögös
útját követi nyomon Matthew Vaughn szuper ötletes kult mozija. Ami nem csak a „coming-of-age
superhero movie” műfaját találta fel, hanem olyan egyetemes gondolatokat
fogalmaz meg frappánsan a felnőtté válásról, ami a vállaltan műfajfilmeknek sem
megy minden esetben. Mindemellett pedig rohadtul szórakoztató!
13. ÉN, EARL ÉS A CSAJ, AKI MEG FOG HALNI (2015.)
A rossz nyelvek szerint
Alfonso Gomez-Rejon pusztán a Csillagainkban a hiba elsöprő erejű sikerére
reagált. A hosszú című Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni azonban kevésbé
szentimentális, mint az említett mű, és valamivel rétegzettebb annál. Nem
csupán a téma drámai oldalára koncentrál, hanem szellemes humorral oldja a
tragikumot. Mindazonáltal pedig minimum ugyanannyira szívet tépő, mint Josh
Boone mozija.
12. SZÓLÍT A SZÖRNY (2017.)
Az egyik legszívfacsaróbb
mozi a listán. Sokan hasonlítgatták Guillermo del Toro A faun labirintusához,
de J.A. Bayona filmje a hangulati és narratív egyezések ellenére a saját útját
járja. Feltétlen készítsd be a százas zsepit, könnyfakasztó trip lesz!
11. A NYÁR KIRÁLYAI (2013.)
A nyár királyai egy kiváló, ötletes történeten keresztül idézi meg a nyári vakációk hangulatát. Csodás indie film, remek
szereplőkkel, jól megírt karakterekkel.
10. LADY BIRD (2017.)
Greta Gerwig a szenzációs Saoirse Ronant küldi hadba
az élettel, ebben a bohém, különös hangulatú kis gyöngyszemben. A 17 éves Lady
Bird intellektusának kibontakozása és annak stációi.
09. SZÓLÍTS A NEVEDEN (2017.)
Luca Guadagnino alkotása
páratlan, bátor, csodálatos szerelmi történet. Melyben Timothée Chalamet
tapasztalgatja szexualitását - magát a szerelmet - a ’80-asok festői
Itáliájában, idilli környezetben. A klasszikus felnövés történetek
hangulatát megidézve. Feledhetetlen!
08. SING STREET (2016.)
Menő akarsz lenni a
suliban? Alapíts rock bandát! Ennél azért persze jóval többről szól John Carney
iszonyúan hangulatos és szerethető coming-of-age mozija, mely a ’80-as évek
Dublinjában játszódik, miközben dübörögnek a kor legnagyobb alternatív pop-rock
slágerei. Baromi jók a karakterek, ráadásul a Sing Street oridzsinál zenéi is
nagyon-nagyon klasszak! Eléggé bírjuk!
07. FLORIDAI ÁLOM (2017.)
Dokumentarista jelleg,
Florida úgy, ahogyan még biztosan nem láttad. Sean Baker a napos, fényűző
amerikai állam árnyoldalára fókuszál, s megmutatja, hogy Disney World
árnyékában hogyan tengetik mindennapjaikat a csóringerek, s hogy ebben a
koszlott környezetben miként tengnek-lengnek nap mint nap a kulcsos gyerekek, s
milyen jövőképet vizionálhatnak. Megsúgjuk: nem túl Disney World-öset!
06. AZ ELSŐ IGAZI NYÁR (2013.)
Bár a coming-of-age mozik
toposzaival dolgozik, mégis üde és friss és nagyon feel good. Mindez a Nat
Faxon – Jim Rash rendező duónak köszönhető, illetve Sam Rockwell
fesztelenségének, és Liam James kiváló alakításának. Az egyik nagy kedvencünk a
felhozatalból!
05. MUD (2012.)
Jeff Nichols neve idehaza
nem mond sokat a mozilátogatóknak, pedig a kortárs amerikai film egyik
legtehetségesebb szerzői filmeséről, író-rendezőjéről beszélünk. Aki ráadásul
ez idáig közel hibátlan életművet tudhat maga mögött. A Mud a 3. mozija a 41
esztendős direktornak, ami tematikáját és hangvételét tekintve kicsit kilóg az
eddigi filmográfiából. Igazi kalandos nyári vakációs feelinget hoz a Mud,
amelyben a fiatal Tye Sheridan barátkozik össze egy titokzatos idegennel a
Mississippi river egyik homokpadján. Nagyszerű mozi, kivételesen klassz
gyerekszereplőkkel, Matthew McConaughey jutalomjátékával.
04. NYOLCADIK OSZTÁLY (2018.)
Bo Burnham megmutatja,
hogy nem sok parább és feszkósabb életszakasz akad az életben az áltsulis
időszaknál. A legkirályabb ebben a filmben az, hogy roppant mód őszinte és
valóságszagú. S meglehetősen aktuális is, hisz a főszereplő Kayla vlogjai
tagolják fejezetekre a történetet. Ötletes, aranyos, nagyon emlékezetes.
03. AKVÁRIUM (2010.)
Nyers, realisztikus, és
veszettül fájdalmas. Andrea Arnold Fish tankja a legkomorabb felnövés sztori,
amihez valaha szerencsénk volt. Lakótelep, kilátástalanság, keserűség. Na ebben
a közegben próbáljon érvényesülni a mindenkori tinédzser!
02. SRÁCKOR (2014.)
A több mint 10 éven át
tartó forgatás már önmagában filmtörténeti mérföldkő – aligha lehet említeni
hasonló koncepcióval készített mozit -, de ami még fontosabb: a Sráckor a
„technikai” bravúr ellenére is jó! Kivételesen erős alkotás! Ilyen jellegű
dokumentációra csakis Richard Linklater képes!
01. A TINILÁNY NAPLÓJA (2015.)
A film, amelyben Bel
Powley viszonyt folytat a nevelőapjával. És eközben úgy kerül terítékre a
tinédzserkor összes búja, baja, mint korábban sehogy. A tinilány naplója nem csak az elmúlt 10 év
szerintünk leghangulatosabb coming-of-age mozija, hanem a legösszetettebb is.
Egyrészt zseniális a korkép (a ’70-es évek San Franciscojában zajlik a
cselekmény), szenzációsak a színészek, és a már említett főszereplő, Bel Powley
akkorát játszik benne, hogy a fal adja… A fiatal rendezőnő, Marielle Heller
kétségtelenül korunk egyik legizgalmasabb, legtartalmasabb szerzői filmese!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése