2020. március 13., péntek

Richard Jewell balladája - Richard Jewell


Clint Eastwood, ha nem is bomba – bocs – formában, de nagyon is Eastwood-osan – magabiztosan, koncentráltan - vezényli le legújabb moziját. Amely az időskori Eastwood-rendezések jellegzetes melankóliáját hordozza, miközben a direktorra jellemző mélabú és bölcs szentimentalizmus is benne foglaltatik.
S bár a közel 90 esztendős filmes ezúttal is ríkat, mégsem érezni hatásvadásznak a manővereit.
Richard Jewell sztorija minden pórusával filmre kívánkozik. Ha nem Eastwood, akkor valaki más biztosan vászonra vitte volna.
Jewell a jóravaló, jó szándékú, de kissé naiv amerikai hazafi archetípusa, aki az ország és a nemzet érdekében kívánkozik/kívánkozna a társadalom szolgálatába. Csak, hogy a rendszer kiveti magából. Oké, kissé együgyű is, ugyanakkor önfeláldozó, állhatatos és lojális. Bár minden rendfenntartó ilyen lenne. Richardnak azonban egész életében csak a konc jutott. Rendőr karrier helyett béna biztonság őri melók, tisztelet helyett megvetés.
A Centennial Olympic park-beli melót is csak azért vállalja el, mert édesanyja szereti Kenny Rogerst. Mindeközben dübörög az atlantai olimpia, és Richard természetesen tisztában van a feladat relevanciájával is. Így sört vedelő rendbontó tiniket rendszabályoz, és igyekszik minden erejével a parkba kivezényelt rendőrök segítségére lenni.
Míg nem észreveszi az ominózus pad alatt „felejtett” gyanús hátizsákot. Persze először mindenki azt gondolja, hogy a túlbuzgó biztonságis farkast kiált, végül mégis fény derül a táska tartalmára: a nagy adag csőbombára. A rendőrök – s velük Richard – elkezdik kiüríteni a területet, de a bomba rendeltetésszerűen felrobban. Kb. 100 sérült és 2 halálos áldozat. Rossz belegondolni, hogy ha Richard nincs, milyen mértékben „pluszolódtak” volna be az iménti mutatók.
A média kezdetben hősként ünnepli a nagydarab security guy-t, de Richard nemzeti hősből rövidesen gyanúsítottá válik. Az FBI pokollá teszi az életét. Vádat emelnek ellene: mondván, csakis ő lehetett az, aki elkövette a merényletet, hisz egész életében figyelemre és elismerésre vágyott. Ő a magányos merénylő mintapéldánya.
Eastwood komótosan, részletesen – de kifejezetten érdekfeszítően – építi fel a cselekményt, s ágyaz meg a későbbi oknyomozós szálnak és drámának. S bár nem képes – nem is akarja - az eseményeket több szempontból vizsgálni, karakterábrázolás terén ezúttal sem vall szégyent, és nem mellesleg eredményesen von be minket érzelmileg a sztoriba.
Társadalomkritikaként nem működik a filmje – pedig ezen a téren is volt/van kiaknázandó lehetőség a történetben -, de karakterdrámának egészen kiváló a Richard Jewell balladája.
Clint Eastwood ehhez ért. Tradicionális módon közelít a történetekhez és a filmkészítéshez. Ízig-vérig old school, s ez a hozzáállás a közel 25 éves sztorinak kifejezetten jól is áll.
S ha már szóba kerültek a karakterek: színészfronton bivalyerős a film! Paul Walter Hauser kitűnő választás volt a főszerepre, s az ügyvédjét alakító Sam Rockwell is sokadszorra bizonyítja, hogy korosztályának egyik legnagyszerűbb színművésze. Mellettük a törtető újságírónőt megformáló Olivia Wilde is annyira arrogáns, amennyire csak lehet, az anyuka bőrébe bújt Kathy Bates pedig a nagy színészóriásoktól megszokott stabil, profi – de végtelenül érzelem gazdag - teljesítményt hozza.
A Richard Jewell balladája mindenképpen jobb film, mint a Sully, A párizsi vonat, vagy a legutóbbi A csempész. A 2000-es évek Eastwood-mozijainak elementáris erejét csak pillanataiban idézi, de így is hálát adhatunk az égnek, hogy van egy Clint Eastwoodunk, aki idén májusban tölti a 90-et, és még mindig ilyen nívós alkotásokra képes! Bravó!

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése