2020. április 6., hétfő

The Valhalla Murders


A Hóembertől és Michael Fassbendertől nem kaptuk meg az élményt 2017-ben, s most jön a semmiből az izlandiak Netflix krimi-szériája, és többszörösen kenterbe veri a Hollywood-i mesterek bábáskodása mellett készült giga-produkciót.
És valóban! A The Valhalla murders azt a kimért, pattanásig feszült hangulatot hozza, amit Jo Nesbo legjobb formájában.
A 8X45 perces mini sorozat egyes fordulatai viszonylag hamar kibogozhatóak, a ’klisék kontra trükkös csavarok’ contest-et azonban szerencsére kb. egálra abszolválja a film.
Film, mert hiába van szétszabdalva epizódokra, ez bizony egy jó hosszú, – de sorozat mércével mérve mégsem epikus hosszúságú – nagyjából 6 órás mozifilm.
Le a kalappal az izlandiak előtt, ugyanis végig tudják tartani vizualitásban és egyéb szinteken is a nívót. A kietlen havas táj, a konstans borult égbolt pedig csak még inkább ráerősítenek az amúgy sem túl vidám hangulatra.
A filmben vázolt gyilkosságokat egy nagyjából 30 évvel korábban eltussolt bűnügy indítja el. A Reykjavik-i nyomozóhad rögvest aktivizálja is magát, csak hogy hamar kiderül: nem lesz ez olyan egyszerű sétagalopp, mint ahogy azt a rendőrkapitány prognosztizálta. Dániából érkezik a segítség, egy Harry Hole titokzatos karakteréhez hasonlatos (mínusz alkoholizmus) éles eszű, szűkszavú nyomozó személyében. A „külsős” Arnar, és a helyi nyomozónő Kata igyekeznek felgöngyölíteni a sok szálon futó szövevényes bűnügyet, mely természetesen aztán sokkal komplikáltabbá válik a vártnál.
A forgatókönyvírók, amellett, hogy a krimi útját is rendkívül körültekintően egyengetik, a két bűnüldöző összetett magánéletébe is betekintést engednek, így párhuzamosan követhetjük nyomon a nyomozást, s a két főszereplő aktuális családi krízis helyzetét. Mely mindkettejük esetében kapcsolódik - más-más pontokon - a kinyomozandó bűnügyhöz. 
A kontextus egészen pazar. Mélyelemzést persze nem kapunk az izlandi állapotokról, de mégis érdekes ebben a közegben nyomon követni egy ilyen éjsötét, már-már noir-os krimit.
Tudvalevő ugyanis, hogy Izland a világ egyik legklasszabb közbiztonságával rendelkező országa. (Nem csoda, hisz az átlag izlandi bérek nagyjából 850 e Ft / hó körül mozognak.) Így a fegyvertartás, mint olyan, nem létező fogalom Izlandon, s a rendőrök is csak kivételesen indokolt esetben ránthatnak pisztolyt. Ránthatnak? Hmm… A vészhelyzet kellős közepette kell kéréssel fordulniuk az adott felügyelethez a fegyverhasználatért, majd a tőlük kapott kóddal férhetnek csak hozzá a rendőrautóban tartott széfhez, amely a szolgálati fegyverüket rejti. Ugye, hogy elképzelhetetlen sztori ez a valóságban? Pedig Izlandon így van.
Egy ilyen jóléti társadalomban, egy ilyen pacifista országban zajlik tehát a kegyetlen gyilkosság sorozat. Ahol szinte hírből ismerik csak az emberek a gyilkosság fogalmát.
Ebből az olvasatból találni még lehetőségeket a történetben, melyet kiaknázatlanul hagytak az alkotók. A fricska azonban mégis működik, hisz ebben a környezetben még inkább él, és elemében van egy ilyen feszült „whodunit” thriller.
Azt írtuk, nem is olyan rég, hogy a The Outsidert vélhetően nem nagyon fogják túlszárnyalni az idén krimi fronton. Hát tessék! Nem is telt bele sok idő, ez az izlandi „kis” bűnügyi film behúzta a váratlant.

80%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése