2016. november 19., szombat

Hell or high water


Azt hiszem Cormac McCarthy hollywoodi felbukkanása óta vált igazán nyilvánvalóvá, hogy a neo-westernnel komolyan számolni kell, s a jelenkori kontextusba helyezett, a műfaj tradicionális motívumaival felvértezett „új-western” bizony sokkal szikárabb és szigorúbb tud lenni, mint a zsáner - sok esetben - tipizált klasszikusai. 


A „hell or high water” kifejezés nagyjából annyit tesz, hogy „jöjjön, aminek jönnie kell”, a kiváló Taylor Sheridan (Sicario – A bérgyilkos) által írt szkript, és annak figurái pedig annak rendje és módja szerint fel is tesznek mindent egy lapra, hogy aztán egy igazán emlékezetes „heist” fináléban csúcsosodjon a történet.
Az angol David Mackenzie először forgatott az államokban, s először tévedt erre a sivár, kopár, vadnyugati terepre; de Istenemre, nála jobban maga John Hillcoat sem vezényelhette volna le a Hell or high water-t! 


Mindjárt egy mesterien koreografált bankrablós jelenettel nyit a film, mely remekül alapozza meg a későbbi, hozzávetőlegesen bő 90 perc hangulatát.
A két tesó, a börtönviselt, forrófejű Tanner Ben Foster zseniális alakításában -, és a nála higgadtabb és felelősségteljesebb Toby Chris Pine eddigi talán legütősebb szerepe – annak a banknak a fiókjait fosztogatja módszeresen, mely nemrégiben elhunyt édesanyjuk birtokára rátette a jelzálogot. Első körben tehát van egyfajta önbíráskodós, Robin Hood-os, „a nép gyermeke móresre tanítja a rendszert” - jellege a sztorinak, Mackenzie azonban egy pillanatra sem próbálja szimpatikussá tenni a két fivért. A direktor a bankrablók nyomába eredő, a törvényt lelkiismeretesen szolgáló rangerek perspektíváját is megmutatja, de valójában egyik fél sem tűnik rokonszenvesebbnek a másiknál. 


A hangulat viszont iszonyúan jön, pokoli az atmoszféra! És tulajdonképpen nem is fontos, hogy milyen korban járunk, mert Mackenzie mozija westernebb a westernnél!
Mindeközben kapjuk az arcunkba a Midlands bankfiókok molinóit is, hogy azért arról se feledkezzünk meg, hogy a probléma, amivel ezek a tökös cowboyok szembekerültek, nagyon is mai! A két folyton egymást froclizó ranger közül a komancs származású indián Alberto egy nyugalmas, mégis feszültséggel teli beszélgetés során az imperialista kizsákmányolás mocskos történelmi folyamatát nagyjából 1 percben szummázza igen érzékletesen ízig-vérig redneck társának - mi meg kurvára zavarba jövünk. Ilyen ez a film! Illetve ilyen is.
Emellett meg valóban kőkemény és lőporszagú! És irgalmatlanul ironikus is! Jeff Bridges autentikusan hozza a déli akcentust, s jó redneck módjára olyan lózungokat pufogtat sörszürcsölgetés közben, hogy „sosem értettem, mi a jó az európai fociban, amit egy 5 éves is meg tud csinálni, az nem sport”. 


A Hell or high water bazira cool, mégsem ez a legnagyobb erénye! A forgatókönyv nagyszerűen adagolja az információt, briliánsan épülget a történet. A szereplők – a zsáner követelményeinek megfelelően – szófukarak; mégis, Mackenzie egy-egy apró gesztussal, s egy-két predikatív szószerkezettel képes megeleveníteni figurái múltját, jelenét, jövőjét. S közben elképesztő szociokörképet kapunk a jelenlegi, 21. századi „délből” – erre bizony nem igen volt még precedens! Ebben a formában legalábbis biztosan nem! 


Lírai, de szókimondó, egyszerűen elővezetett, mégis rendkívül összetett mondanivalóval bíró film a Hell or high water. Az év egyik legjobbja! És igen, ezt sem mutatják meg nekünk, magyaroknak! A sokadik ilyen az idén...

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése