2017. április 4., kedd

A mélység kalandora - L'odyssée


A katonai-haditengerészeti karrier 1936-ban tört végleg kerékbe. Jacques-Yves Cousteau-t súlyos autóbaleset érte. Napokig élet-halál között lebegett a későbbi „kapitány”, a jellegzetes piros kötött sapkát viselő, konstans pipázó, a mélységet egész élete végéig kutató, öntörvényű reneszánsz ember. Orvosai tanácsára aztán (ússzon minél többet!) rehabilitációs célból az eredendően is vízimádó Cousteau a ’36-os nyarat a francia Riviérán töltötte családjával.
Ekkor merült először, ekkor esett örök szerelembe a víz alatti világgal - a többi már történelem.


Jérome Salle filmje a kapitány életének szinte minden fontosabb stációját érinti. És sajnos épp ezért nem tud kellő alapossággal elmerülni a főhős igen komplex személyiségében. Nyilván óriási feladat egy ilyen mozgalmas és aktív, kalandos életutat precízen végigkísérni úgy, hogy közben még a karakterábrázolásra is jusson elegendő idő. Salle nem is mindig érzi az arányokat (a kapitány kedvenc sarjának <Philippe> lelki vívódásait azért egész jól érzékelteti), ugyanakkor mesélőkedve és érezhető odaadása a történet iránt, illetve a francia báj és Cousteau maga simán elviszik a balhét! 


A víz alatti felvételek csodásak! Nem holmi parasztvakítás megy itt kérem! Nagyon ízlésesek és jó értelemben véve látványosak a képkockák. Tényleg jól eső érzés A mélység kalandora kékjében tetőtől talpig elmerülni. 


És Salle nem mítoszt épít, kidomborítja Cousteau nem túl rokonszenves oldalát is – legfőképpen azt! Hogy mennyire önző és arrogáns tudott lenni a mindenkori kapitány; milyen élvezettel, milyen antipatikus módon fürdőzött a hírnévben, milyen nagy kedvvel celebkedett, s mennyire alárendelte családját egyre növekvő megalomániájának. 


Cousteau karakterét a kapitány fiának (Philippe) szemüvegén keresztül látjuk. Klassz döntés. Ráadásul Salle sok szempontból képes elkerülni az életrajzi mozik klasszikus hibáit, viszont – ahogy korábban céloztam is rá -, kis hiányérzetünk azért marad. A főkarakter meglehetősen vázlatszerű, nincs igazi jellemfejlődés, túl ad hoc jelleggel következik be a film utolsó szakaszában Cousteau lelki pálfordulása, a jó útra térés. 


Pierre Niney karizmája, valamint a Cousteau-t zseniálisan életre keltő Lambert Wilson parádés játéka, illetve a hollywoodi szuperprodukciókat kenterbe verő operatőri munka és vizuál-dizájn azonban kárpótol a hibákért.
Salle igyekezete értékelendő, összességében szerettük a filmjét, még ha nem is lett tökéletes a végeredmény!

70%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése