2018. június 13., szerda

Örökség - Hereditary


A horror nem csupán a vizualitásban merül/merülhet ki – levágott végtagokban, premier plánban filmezett csonkolásokban -, és nem is jump scare-re késztető ajtócsapkodásokban. Van az a horror, ami a bőröd alá kúszik, ami kísért, ami napokig nem enged a szorításából. S nem mellesleg: a horrornak van humora, a horror ön-ironikus.


Manapság – ebben a határtalanul elanyagiasodott világban - talán egyetlen olyan dolog van, amitől igazán félünk: a „transzcendenstől”, az ismeretlentől, az „élet a halál után”-tól… S ha mindez bekígyózik a hétköznapjainkba, egy-egy szokványosnak tűnő tragikum képében, no akkor az a nagybetűs horror!


Ari Aster tudja ezt, s még ha minimálisan túlzóak is a filmjével kapcsolatos szuperlatívuszok, nem kétséges, hogy új, modern horror filmes mérföldkő született az Örökség személyében. Mely elegánsan, könnyedén mixeli össze a zsáner tradicionális kellékeit valami újszerűvel. S amelyben Aster egyedi látásmódja is érvényesül. Egyfajta nagyon jellegzetes – vonzó -, kompromisszummentes, picit öntörvényű attitűd. 


Épp ezért is furcsa, hogy az Örökség hazánkban (is) a multiplexekben landolt. Mert, hogy korántsem egy nagyközönséghez szóló popcorn-horrorról van szó. S vélhetően a Fűrész hetedik részén, és a tucat számra gyártott ghost horroron edzett közönség nem is igazán fogja értékelni/érteni Aster moziját.
Mi filmbarátok/filmrajongók viszont egy óriási élménnyel leszünk gazdagabbak. Emlékezetes, vérfagyasztó trip az Örökség!


Elsőként a Graham család éjsötét drámája bontakozik ki előttünk. A film rögtön egy gyászhírrel indít, s rögvest egy temetési szertartás kellős közepére repít.
A hangulat tehát adott, s eztán sem lesz kellemesebb hangvételű a Hereditary. Igaz, bizonyos pontokon Aster egy kis humorral oldja a feszültséget. Mindez talán nem minden esetben szerencsés, egy-egy kulcsjelenet így némileg az élét veszti, de a furcsa, finom groteszk humor is hozzájárul az Örökség végtelenül különös, egyedi atmoszférájához.
No és ott vannak Aster szkriptjében a finomságok, a finom utalások. Az anya – gyermek kapcsolat ábrázolása, és az ahhoz kapcsolódó bátor, szókimondó szcénák és jelenetsorok. A Beszélnünk kell Kevinről volt annak idején hasonlóan kegyetlen… S akkor a forgatókönyv egyéb okosságait, a számos váratlan fordulatot és meghökkentő „cselt” még nem is említettük.


Toni Collette viszi a hátán a filmet – átlényegülése lazán párhuzamba állítható Jack Nicholson Ragyogás-béli szenzációs alakításával -, de a mellé castingolt színészek is mind, egytől egyig zseniálisak. Milly Shapiro-tól azóta is a hideg ráz, Alex Wolff minden rezdülése a helyén van, Gabriel Byrne visszafogott, érett játéka pedig szintén hozzájárul a nem mindennapi élményhez.


A cselekményvezetés tanítani való - mintha Aster nem az első, hanem a sokadik nagyjátékfilmjét dirigálná -, s a koncepció, a konzekvensen végig vitt üzenet is betalál, a maga rétegzett, komplex módján.
A finálétól eldobod az agyad, a látvány – makett világ kontra „real world” – külön megér egy misét, a történet letaglózó, a színészi játék több, mint emlékezetes.


Az Örökség nem vegytiszta zsánerfilm. Családi kamaradrámaként épp úgy megállja a helyét, mint vérfagyasztó, zsigeri horrorként. Így nem csak a műfaj szerelmeseinek, hanem a filmkülönlegességekre vadászó elvetemülteknek, a pszicho-mozikra vevő filmőrülteknek is bátran ajánlható!


Az A24 2013 óta szépen lassan az egyik figyelemreméltóbb független filmes istállóvá nőtte ki magát. S amellett, hogy mindenféle zsánerrel kacérkodik – az egyetlen szempont tényleg a színvonal! -, nagy szerepe van a horror megújításában is, hisz általa egyre több igényes, nívós műfajfilm kerül a nagy plénum elé!
Reszkess Blumhouse, reszkessetek ’reszketnivágyók’!

90%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése