2019. február 3., vasárnap

Roma


Cuarón ízig-vérig szerzői filmje a Roma minden tekintetben mérföldkő.
Mérföldkő Cuarón számára, hisz a film meghozhatja neki a 3. Oscar-szobrocskát, mérföldkő produkciós szempontból, ugyanis Netflix-mozi ekkora diadalmenetet még nem tudhatott magáénak. S ha már Oscar: az is ritkán fordul elő, hogy egy alkotást egyszerre jelölnek a „legjobb film”, és a „legjobb idegen nyelvű film” kategóriájában! Biztosak vagyunk benne, hogy a két szekció közül valamelyikben győzedelmeskedni fog a Roma! Amely nem mellesleg – újabb elképesztő eredmény -, nem angol nyelvű filmként 10 (!!!) nominációval indul neki a 91. Oscar-gálának.


…és mindez miért? Azért, mert a Roma mestermű! Pont.
A Cuarón gyermekkori emlékeiből építkező költői mozi mindent elsöprő, elementáris ereje az egyszerűségében rejlik!
A monokróm képek azonban rendkívül sokszínűek és beszédesek. És: lélegzetelállítóan gyönyörűek.


Nagyszabású film a Roma, pedig csöppet sem érezni rajta a monumentalitásra való törekvés szándékát.
Cuarón lassan, aprólékosan mesél, mi pedig úgy veszünk el az alkotás részleteiben, mint egy csodálatos család regényben. Ez tényleg a nagybetűs filmköltészet! És milyen remek dolog, hogy a mexikói rendező épp egy ilyen filmmel rukkolt elő, éppen most! Egy kvázi „antimozival”, ami az aktuális filmes trend totális inverze. Ami a saját útját járja, konzekvensen, eltántoríthatatlanul.


A családi ház minden egyes porszeme, szeglete az emlékezetünkbe vésődik. A szűkös, térkövezett, félig nyílt, félig zárt udvar. A belső enteriőr.
Cleoval rójuk – furcsa, sztoikus nyugalommal - a ’70-es évek eleji Mexikóváros nyüzsgő utcáit, próbálunk kiutat találni a kilátástalanságból.


És észrevétlenül ránk telepszik Roma - Mexico City kerülete, ahol a történet játszódik - semmihez sem hasonlítható atmoszférája. Majd szép lassan, bekúszik, bekígyózik a történetbe Cleo személyes tragédiája, és vele a családi dráma.
Nem különleges tragédiák ezek. Sőt! Roppantul hétköznapiak. Cuarón azonban remek érzékkel ragadja meg a pillanatot! Több ízben is katarzis közelbe kerül, de mindig visszarántja a gyeplőt. Megfontoltan, óvatosan: „nem, még nem jött el az idő”...
Furcsán levitatív, álomszerű, mégis nagyon valóságos hangulatot teremtve ezzel.


Aztán a film utolsó harmadában, a tengerparti szcénában a direktor elhozza a katarzist! De milyen mesterien, milyen finoman, mellőzve mindennemű teátrális megnyilvánulást és gesztust.
A Roma egyszerű, eszköztelen, nyílegyenes mozi. De mindez csupán a látszat.
Szótlansága, visszafogottsága csak álca.
Cuarón nosztalgikus hangvételű, múltba révedő, jólesően meditatív hangulatú filmje annyi mindenről beszél, mesél egyszerre, melyekre csak napokkal a megtekintése után eszmélünk majd rá.


Éteri élmény, varázslat, csoda! Mexikóvárosból, a ’70-es évekből, egyenesen Alfonsó Cuarón gyermeki emlékezetéből!

100%

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése